tuleje metalowo gumowe

Dariusz Dobosz

Mercedes A W169 (2004 - 2012) - opinie Moto.pl

Mercedes A W169 (2004 - 2012) - opinie Moto.pl

Drugie wydanie Mercedesa A jest dużo bardziej interesujące od strony użytkowej niż pierwsze. Ale też ma swoje wady i sporo kosztuje

Która generacja BMW serii 3 jest najlepsza

Samochód klasy średniej, popularnie zwany "trójką", pozostaje w produkcji od 1975 r. Od początku było to auto o wysokiej jakości wykonania, napędzane dynamicznymi silnikami, nowatorskie od strony technicznej. Trójka doczekała się już sześciu generacji - która z nich jest najciekawsza?

Alfa Romeo 156 (1997-2005) - opinie Moto.pl

Następca modelu 155 okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Alfa Romeo zaproponowała ciekawą limuzynę z niezwykle atrakcyjnym nadwoziem i nowoczesnymi silnikami

Gwarancja | Kto da więcej?

Gwarancja | Kto da więcej?

naprawy zawieszenia czy układu przeniesienia napędu jest w błędzie. Maksymalny czas gwarancji to 2 lata lub 40 tys. km. Dotyczy to elementów zawieszenia (np. tuleje metalowo-gumowe), układu kierowniczego (np. końcówki drążków), przeniesienia napędu (np. osłony półosi) i wydechowego (z filtrem cząstek

Peugeot 106 (1991-2004) - opinie Moto.pl

Peugeot 106 (1991-2004) - opinie Moto.pl

ich stan.ZawieszeniePeugeot 106 nie lubi dziurawych dróg, dlatego w Polsce szybko wybijają się tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy, zwłaszcza w wersji z silnikiem Diesla (ciężki przód). Stałego dozoru wymagają łożyska wahaczy osadzone w belce tylnego zawieszenia. Wytrzymują ledwie kilkadziesiąt

Toyota Corolla Verso (2001-2009) - opinie Moto.pl

Toyota Corolla Verso (2001-2009) - opinie Moto.pl

zawieszeń są w większości trwałe, a na dodatek łatwo można wymieniać sworznie wahaczy przednich i tuleje metalowo-gumowe. Najgorzej pod względem trwałości wypadają amortyzatory.SilnikiBenzynowce zaliczają się do konstrukcji wyjątkowo mało awaryjnych, podobnie jak ich osprzęt. W wersji 1.8 pojawia się czasem

Ford Mondeo (1996-2001) - opinie Moto.pl

Ford Mondeo (1996-2001) - opinie Moto.pl

mogą sprostać elementy przedniego zawieszenia. Szczególnie szybko wybijają się metalowo-gumowe tuleje wahaczy, łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych i gniazda kolumn resorująco-tłumiących Układ kierowniczyTypową usterką są luzy w przekładni kierowniczej. NadwozieW starszych

Renault Clio (2005 - 2012) - test | Opinie Moto.pl

Renault Clio (2005 - 2012) - test | Opinie Moto.pl

zestrojone i zapewniają bardzo dobry komfort jazdy. Nie są jednak trwałe. Szybko wybijają się górne łożyska kolumn przedniego zawieszenia, metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy i łączniki stabilizatora. Mało trwałe są też łożyska piast kół. Przednie można wymienić tanio, tylne są zespolone z tarczami i

Honda Accord (1993-1998) - opinie Moto.pl

Honda Accord (1993-1998) - opinie Moto.pl

niedomagają, a są dość kosztowne. Wymiana samych tulei metalowo-gumowych nie zawsze się opłaca, bo elementy wymienne przeważnie są słabej jakości. Kierowcy, jeżdżący dynamicznie muszą liczyć się z szybkim zużyciem klocków i tarcz hamulcowych.SilnikSilniki są trwałe i niezawodne, choć hałaśliwe na wysokich

Toyota Camry (1991 - 2001) - opinie Moto.pl

Toyota Camry (1991 - 2001) - opinie Moto.pl

egzemplarz wymaga więc wyjątkowej czujności od kupującego. Podwozie Zawieszenia Camry to konstrukcje, w których część elementów odznacza się wysoką trwałością, a część trzeba wymieniać dość często. Na szczęście słabych punktów jest mało. Należą do nich metalowo-gumowe tuleje wahaczy i gumowe elementy

Renault Laguna III (2007 - 2013) - opinie Moto.pl

Renault Laguna III (2007 - 2013) - opinie Moto.pl

trwałości niektórych elementów. Laguna III nie jest wyjątkiem. W przednim zawieszeniu szybko zużywają się łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy. Wciąż trzeba się liczyć ze zużyciem tulei metalowo-gumowych belki tylnego zawieszenia, ale na szczęście ich trwałość jest sporo lepsza niż w Lagunie

Chevrolet Lacetti (2003-2008) - opinie Moto.pl

Chevrolet Lacetti (2003-2008) - opinie Moto.pl

zawieszenia. W razie potrzeby można łatwo i tanio wymienić same tuleje metalowo-gumowe i sworznie w przednich wahaczach.SilnikiJednostki napędowe to mocny punkt modelu Lacetti. Są trwałe i niezawodne, osiągają wysokie przebiegi bez większych problemów. Jeśli już pojawiają się problemy to najczęściej dotyczą

Mitsubishi Pajero (1999-2006) - opinie Moto.pl

przebiegach.ZAWIESZENIEPrzednie zawieszenie jest raczej trwałe, chociaż na polskich drogach trzeba się liczyć z szybszym zużyciem końcówek drążków kierowniczych. Więcej uwagi wymagają tylne wahacze, a zwłaszcza stan metalowo-gumowych tulei (mogą być zapieczone). Diagnoza autoryzowanego warsztatu jest tutaj bezcenna, podobnie jak

Opel Astra I (1991-2002) - opinie Moto.pl

Opel Astra I (1991-2002) - opinie Moto.pl

, podłużnice przy zbiorniku paliwa i elementy nośne pod silnikiem. Opel Astra III (2004-2011)PodwozieElementy zawieszeń są nadzwyczaj trwałe, nawet na polskich drogach. Wytrzymują ponad 100 tys. km, a przy spokojnej, uważnej jeździe nawet więcej. Jako pierwsze wymiany wymagają zazwyczaj tuleje metalowo-gumowe

Volkswagen Polo (2001-2009) - opinie Moto.pl

Volkswagen Polo (2001-2009) - opinie Moto.pl

nastawić się na dokupienie preparatu po drodze.PodwozieKonstrukcja zawieszeń jest prosta i sprzyja tanim naprawom. Do przebiegu 100 000 nie ma zresztą zbyt wiele roboty przy podwoziu. Potem można spodziewać się przede wszystkim wybicia tulei metalowo-gumowych przy przedniej i tylnej osi. Notuje się

Ford Ka (1996-2008) - opinie Moto.pl

Ford Ka (1996-2008) - opinie Moto.pl

się silentbloki przednich wahaczy. Nie warto na nich oszczędzać, jeśli zareagujemy na ich zużycie nie będziemy musieli wmieniać kompletnych wahaczy. Tuleje metalowo-gumowe można bowiem wymienić w wyspecjalizowanym warsztacie przy pomocy prasy. Dopiero kilkakrotna wymiana silentbloków powoduje na tyle

Fiat Stilo (2001-2008) - opinie Moto.pl

Fiat Stilo (2001-2008) - opinie Moto.pl

wysokoprężnych awaryjne są dwumasowe koła zamachowe. Można też spodziewać się uszkodzeń turbosprężarki.ZawieszenieEgzemplarze z pierwszych lat produkcji miały problemy z belką tylnego zawieszenia. Nadzwyczaj szybko wybijały się w niej nie wymienne tuleje metalowo-gumowe, wymuszając wymianę kompletnej belki. Tego

Renault Laguna I (1993-2000) - opinie Moto.pl

Renault Laguna I (1993-2000) - opinie Moto.pl

100 tys. km trzeba się liczyć z koniecznością poważnego remontu "automatu".ZawieszenieJeśli z okolic przednich kół dochodzą wyraźne i dźwięczne stuki, mogą świadczyć o wybitych tulejach metalowo-gumowych w wahaczach lub uszkodzeniu łączników przedniego stabilizatora. Jeśli są mocne, ale

Volvo 850 (1991-1997) - opinie Moto.pl

Volvo 850 (1991-1997) - opinie Moto.pl

naprawia uszkodzenia według własnych (niskich) standardów.PodwozieZawieszenia modelu 850 nie wymagają szczególnych napraw. Wymienia się głównie metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy. Poważniejszym problemem są hamulce. Są niedostatecznie zwymiarowane jak na samochód o masie ponad 1300 kg. Kierowcy z

Fiat Punto (1993-1999) - opinie Moto.pl

Fiat Punto (1993-1999) - opinie Moto.pl

bagażnika.PodwozieTrwałość elementów przedniego zawieszenia w Punto nie odbiega od przeciętności. Przyśpieszonego zużycia można spodziewać się ze strony metalowo-gumowych tulei przy belce tylnego zawieszenia. Naprawy podwozia są jednak proste i tanie.SilnikiJednostki napędowe mają opinie trwałych i mało awaryjnych. Jeśli

Opel Astra III (2004-2011) - opinie Moto.pl

Opel Astra III (2004-2011) - opinie Moto.pl

szczególnie kłopotliwe. Elementy podlegające najszybszemu zużyciu osiągają przyzwoite przebiegi a ich wymiana nie jest szczególnie kosztowna. Wystarczy zaopatrzyć się w typowe i niedrogie elementy (łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych, sworznie oraz metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy

Citroen Xsara Picasso (1999-2008) - opinie Moto.pl

Citroen Xsara Picasso (1999-2008) - opinie Moto.pl

eksploatację na dziurawych polskich drogach. Często trzeba wymieniać łączniki stabilizatora i sworznie przednich wahaczy (stanowią komplet z wahaczami, wymiana jest droga). Niewiele więcej wytrzymują metalowo-gumowe tuleje wahaczy tylnych. Małą trwałość mają oryginalne amortyzatory. Podczas jazdy próbnej

BMW 3 (1990-1998) E36 - opinie Moto.pl

BMW 3 (1990-1998) E36 - opinie Moto.pl

się newralgiczne elementy zawieszeń: metalowo-gumowe tuleje i sworznie wahaczy, przekładnia kierownicza (początkowo są tylko wycieki), amortyzatory (zwłaszcza tylne). Układ hamulcowyWersje z mocniejszymi silnika mi legitymują się bardzo dobrymi osiąga mi. Ich hamulce wystawiane są często na trudną

Renault Scenic II (2003-2010) - opinie Moto.pl

przedniego zawieszenia. Delikatne są również sworzenie wahaczy i silentbloki wahaczy. Jednak konstrukcja zawieszeń sprzyja tanim naprawom. Zarówno sworznie jak i tuleje metalowo-gumowe można wymieniać jako pojedyncze części.Instalacja elektrycznaPodobnie jak u poprzednika, może się tu zdarzyć niemal wszystko

Audi A4 (1994-2004) - opinie Moto.pl

rozrządu. Z kolei w dieslach słabym punktem są koła zamachowe. ZAWIESZENIE Kłopoty z trwałością przedniego zawieszenia to domena egzemplarzy produkowanych do 2000 r. Najsłabszym punktem są metalowo-gumowe tuleje aluminiowych wahaczy, wymiana kompletnych elementów, niestety, sporo kosztuje. Po modernizacji

Fiat Uno (1983-2002) - opinie Moto.pl

automatyczna, bezstopniowa skrzynia przekładniowa w wersji Selecta.ZawieszenieTylne zawieszenie nie sprawia większych problemów, za to przednie wystawia nerwy na ciężką próbę. Szybko wbijają się metalowo-gumowe tuleje wahaczy, końcówki drążków kierowniczych i poduszki górnego mocowania kolumn resorująco

Jeep Grand Cherokee (1998-2009) - opinie Moto.pl

wyraźnie mu nie służą. Szybko pojawiają się luzy na sworzniach zwrotnic i drążku poprzecznym (Panharda), łatwo wybijają się tuleje metalowo-gumowe. Oryginalne amortyzatory nie spisują się najlepiej, warto zainwestować w coś lepszego z korzyścią dla własności jezdnych.Instalacja elektrycznaElektryka lubi w

Mercedes klasy C W203 (2000-2007) - opinie Moto.pl

awaryjne niż turbodiesle CDI.ZawieszenieSzybko zużywają się tuleje metalowo-gumowe, zwłaszcza w wahaczach podłużnych ze stopu lekkiego. W wahaczach poprzecznych, stalowych, trzeba z kolei często wymieniać sworznie (połączenie z piastą koła). Niską trwałością mają łączniki stabilizatora przedniej osi

Land Rover Freelander (1997-2006) - opinie Moto.pl

napędowego, psuje się też siłownik w układzie hydraulicznego uruchamiania sprzęgła. Przy okazji wizyty w warsztacie można dokonać oceny również tych elementów. Ich stan trudno ocenić podczas jazdy próbnej.ZawieszenieNiespecjalnie trwałe są tuleje metalowo-gumowe tylnych wahaczy, sworznie przednich wahaczy

Fiat Siena/Palio Weekend (1996-2002) - opinie Moto.pl

bagażnikiem (duże obciążenie tylnej osi) powoduje znacznie szybsze zużycie tulei metalowo-gumowych. Podczas jazdy próbnej trzeba wychwycić wszelkie stuki dochodzące od strony podwozia.Przeniesienie napęduPodczas oględzin trzeba zwrócić uwagę na stan uszczelniaczy półosi napędowych. Wycieki w okolicach piast

Citroën C3 (2001-2009) - opinie Moto.pl

próbnej trzeba koniecznie sprawdzić działanie przekładni.ZawieszenieElementy podwozia nie są szczególnie trwałe. Najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora, nieco później sworznie i metalowo-gumowe tuleje wahaczy. Amortyzatory mogą wymagać wymiany nawet po 50 tys. km. W egzemplarzach z lat 2002-03

Citroën Saxo (1996-2003) - opinie Moto.pl

kilkaset złotych.ZawieszenieUkład jezdny w Saxo nie lubi polskich dróg. Szybko wybijają się sworznie przednich wahaczy (można wymienić same sworznie) i tuleje metalowo-gumowe (tzw. silentblocki). Ten proces ma jeszcze szybszy przebieg w dieslach ze względu na większą masę silnika. Niezbyt trwałe są również

Citroen Xsara Picasso (1998-2006) - opinie Moto.pl

Podwozie Xsary Picasso źle znosi eksploatację na dziurawych polskich drogach. Często trzeba wymieniać łączniki stabilizatora i sworznie przednich wahaczy (stanowią komplet z wahaczami, wymiana jest droga). Niewiele więcej wytrzymują metalowo-gumowe tuleje wahaczy tylnych. Małą trwałość mają oryginalne

Daewoo Nubira (1996-2002) - opinie Moto.pl

łączniki przedniego i tylnego stabilizatora oraz tuleje metalowo-gumowe w przednich wahaczach. Na szczęście nie trzeba już wymieniać kompletnych wahaczy jak dawniej. Z korzyścią dla portfela wymienia się jedynie tuleje. Podczas jazdy próbnej trzeba wychwycić luzy w zawieszeniu (samochód jest niestabilny

Toyota Avensis II (2002-2008) - opinie Moto.pl

metalowo-gumowe tuleje wahaczy poprzecznych tylnej osi. Podczas jazdy próbnej trzeba koniecznie sprawdzić, czy z tyłu nie ma podejrzanych stuków. Z przodu newralgicznym punktem jest przekładnia kierownicza. Co prawda szybkie wybicie przekładni było charakterystyczne dla pierwszych roczników Avensisa II

Renault Clio (1990-98) - opinie Moto.pl

któreś z kół nie jest gorące.ZawieszeniePrzednie zawieszenie Clio cieszy się złą sławą. Na dziurawych polskich drogach wymaga częstej wymiany końcówek drążków kierowniczych, tulei metalowo-gumowych i amortyzatorów. Nietrwałe są także łożyska w piastach kół.Instalacja elektrycznaOsprzęt elektryczny jest

Renault Espace (1991-2002) - opinie Moto.pl

jego osprzętu może pochłonąć ponad 2 tys. zł.ZawieszenieSzczególnie delikatne są elementy przedniego zawieszenia w Espace II generacji. Na polskich drogach szybko wybijają się sworznie wahaczy, tuleje metalowo-gumowe, amortyzatory. W autach III generacji przednie zawieszenie ma znacząco wyższą trwałość

Mercedes klasy C (1993-2000) - opinie Moto.pl

centralny zamek.ZawieszenieNiemiecka solidność na polskich drogach poddana jest srogiej próbie. Wyboje i nierówności nic sobie nie robią z prestiżu Mercedesa. Szybko zużywają się sworznie i metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, tuleje zwrotnic w tylnym zawieszeniu. Luzy w

Nissan Micra (1992-2002) - opinie Moto.pl

-gumowe tuleje przednich wahaczy. Jeśli ulegną wybiciu, trzeba wymienić kompletne wahaczeUkład hamulcowyHamulce nie należą do mocnych punktów auta, ich skuteczność jest raczej przeciętna. Małe tarcze hamulcowe pracują pod dużym obciążeniem i dlatego zużywają się dość szybkoInstalacja elektrycznaInstalacja

Volvo S40/V40 (1995-2004) - opinie Moto.pl

zużywają się tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy, łączniki stabilizatora oraz elementy gumowe w punktach mocowania stabilizatora przedniej osi. Ciekawostkę stanowi to, że zmodernizowane w 1998 r. górne mocowania kolumn przedniego zawieszenia są mniej trwałe od stosowanych wcześniej. Wielowahaczowe

Toyota RAV 4 (1994-2005) - opinie Moto.pl

hamulcowyTrzeba się liczyć z szybkim zużyciem przednich tarcz hamulcowych i współpracujących z nimi klocków hamulcowych.ZawieszenieNajmniej trwałymi elementami zawieszenia przedniego są tuleje metalowo-gumowe. W tylnym zawieszeniu łatwo odkształcić dość delikatne wahacze poprzeczne. Dobrą opinią nie cieszy się

Peugeot 306 (1993-2001) - opinie Moto.pl

na baczności. Z przodu nie wytrzymują głównie tuleje metalowo-gumowe i łączniki stabilizatora.AwaryjnośćPod względem liczby serwisowych akcji nawrotowych Peugeot 306 jest rekordzistą. W historii tego modelu było ich aż 20! Kłopoty zaczęły się już wiosną 1994 r., gdy stwierdzono możliwość zacierania

Ford Fiesta (1995-2001) - opinie Moto.pl

Fiesty trzeba zwrócić uwagę na ogniska korozji. Przede wszystkim pojawiają się one na nadkolach, dolnych krawędziach drzwi oraz na przedniej i tylnej pokrywie.ZawieszeniePodwozie stanowi najsłabszy punkt Fiesty, zwłaszcza na tak dziurawych drogach jak w Polsce. Regularnie trzeba wymieniać metalowo-gumowe

Nissan Terrano II (1993-2007) - opinie Moto.pl

elementów zawieszeń nie budzi zastrzeżeń. Częste wypady w teren powodują szybkie zużycie końcówek drążków kierowniczych oraz metalowo-gumowych tulei i sworzni wahaczy. W terenie szybko kończą swój żywot także ograniczniki skrętu. Jazda próbna pozwoli wychwycić ewentualne stuki świadczące o zużyciu elementów

Honda Civic (1995-2001) - opinie Moto.pl

; mają bardzo trwałe podwozia. Nawet na polskich drogach ich zawieszenia mogą wytrzymać ponad 150 tys. km. Mniej trwały jest produkowany na Wyspach Brytyjskich fastback. Znacznie wcześniej trzeba w nim wymieniać tuleje metalowo-gumowe wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, elementy stabilizatora

Opel Frontera (1991-2004) - opinie Moto.pl

kaprysić. Zaniki napięcia odpowiedzialne są za brak działania tylnych lamp i kierunkowskazów. Zawodzą przewody zapłonowe, elektryczna pompa paliwa, alternator, immobiliser.ZawieszenieNajsłabszymi elementami podwozia są z pewnością metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy. Szczególnie szybko wybijają się

Seat Ibiza (1993-2002) - opinie Moto.pl

pokrywy bagażnika.Układ wydechowyKorozja chętnie atakuje tłumiki wydechu. Przerdzewiałe elementy mogą się urywać.ElektronikaAwaryjne są immobilisery oraz elektronika zarządzająca silnikiem. W 1999 r. zmieniono oprogramowanie, eliminując wiele problemów.ZawieszenieNajmniej trwałe są tuleje metalowo-gumowe

Mitsubishi Pajero (1999-2006) - opinie Moto.pl

drążków kierowniczych. Więcej uwagi wymagają tylne wahacze, a zwłaszcza stan metalowo-gumowych tulei (mogą być zapieczone). Diagnoza autoryzowanego warsztatu jest tutaj bezcenna, podobnie jak przy ocenie stanu piast przednich kół. Zużycie łożysk może prowadzić do zniszczenia nie tylko samych piast, ale

Citroën Xsara (1997-2006) - opinie Moto.pl

trwałe są tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy. W tylnym zawieszeniu warto jak najczęściej kontrolować łożyska belki głównej. Wymiana łożysk w odpowiednim czasie pozwala zapobiegać poważnym i drogim naprawom belki tylnego zawieszenia.Dariusz Dobosz

Renault Laguna I (1993-2000) - opinie Moto.pl

się do specjalisty.ZawieszenieJeśli z okolic przednich kół dochodzą wyraźne i dźwięczne stuki, mogą świadczyć o wybitych tulejach metalowo-gumowych w wahaczach lub uszkodzeniu łączników przedniego stabilizatora. Jeśli są mocne, ale bardziej stłumione i głuche, należy sprawdzić poduszki pod belką

Audi A6 (1994-2004) - opinie Moto.pl

kierownicą, najlepiej podczas jazdy próbnej.PodwozieNajwięcej uwagi trzeba poświęcić metalowo-gumowym tulejom przednich wahaczy i końcówkom drążków kierowniczych. Te elementy najszybciej ulegają zużyciu.AwaryjnośćMimo ekskluzywnego charakteru Audi A6 bardzo odstaje od najlepszych aut rankingów niezawodności

Volkswagen Golf III (1991-1999) - opinie Moto.pl

biegów.ZawieszenieNajszybciej zużywają się tuleje metalowo-gumowe oraz sworznie przednich wahaczy, ale koniecznie trzeba zbadać również kondycję łożysk przednich kolumn resorująco-tłumiących. W tylnym zawieszeniu warto przyjrzeć się sworzniom w punktach mocowania belki skrętnej do nadwozia.AwaryjnośćWedług najnowszego rankingu

Audi A4 (1994-2004) - opinie Moto.pl

sterowniki szyb bocznych oraz alternatory. Początkowo awaryjne były również reflektory ksenonowe (1999 r.).ZawieszenieKłopoty z trwałością przedniego zawieszenia to domena egzemplarzy produkowanych do 2000 r. Najsłabszym punktem są metalowo-gumowe tuleje aluminiowych wahaczy, wymiana kompletnych elementów

Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - opinie Moto.pl

turbodiesli są również turbosprężarki i alternatory. W doładowanych silnikach benzynowych 1.8 szwankuje system smarowania turbiny.ZawieszenieTrudów eksploatacji na polskich drogach nie wytrzymują wahacze przedniego zawieszenia. Szybko wybijają się w nich tuleje metalowo-gumowe. Nietrwałe są również końcówki

Citroen Saxo (1995-2004) - opinie Moto.pl

zakrętach) kosztującego kilkaset złotych.ZawieszenieUkład jezdny w Saxo nie lubi polskich dróg. Szybko wybijają się sworznie przednich wahaczy (można wymienić same sworznie) i tuleje metalowo-gumowe (tzw. silentblocki). Ten proces ma jeszcze szybszy przebieg w dieslach ze względu na większą masę silnika

Seat Altea XL 2,0 TDI - Minivan powiększony

odporna na wzdłużne pofałdowania jezdni -w ogóle się nie buja. Efektem ubocznym jest wyraźnie ograniczony komfort resorowania. Na szczęście trafnie dobrane tuleje metalowo-gumowe sprawiają, że nierówności są amortyzowane cicho, nic nie tłucze (przynajmniej w aucie nowym). Niemniej wstrząsy przedostają się

forum fiat

wpisz w gogle forum fiat punto znajdziesz od zajebania odpowiedzi na twoje tuleje metalowo-gumowe

Fiat Punto 1 - jak wymienić tuleje?

Czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć jak wymienić tuleje metalowo-gumowe w tylnym zawieszeniu??

Re: Nissan

Tak były wymieniane amortyzatory i tuleje metalowo gumowe - to była choroba "wieku dziecięcego" Qashqai z produkcji do 2010 - wada amortyzatorów Sach Teraz jest ok

Re: Fiat Punto (1993-1999)

autko w tylnym zawieszeniu nie ma belki i w niej tulei metalowo gumowych kolejny artykuł kopiuj i wklej ma w pierwszej wersji nadwoziowej wahacz na łożyskach i jest to beznadziejne rozwiązanie tuleje są tańsze i wytrzymalsze na przeciążenia poprzeczne

Re: VW Golf 6 a golf 7?

Napraa wahaczy w GVI nie jest droga , dobrej firmy komplet to ok 1200zl z tym ze mozna wymieniac tylko tuleje metalowo-gumowe za 1/3 tej sumy i takie zawieszenie bez dotykania smialo wytrzymuje ok150- 200tys km -- Zanim rzucisz butelke dobrze sie zastanow .... czy dopiles ja do

Re: Stukanie w tylnym zawieszeniu

W większości pojazdów tak objawia sie nadmierne zużycie tulei metalowo-gumowych w zawieszeniu (wachacz).

Re: ALFA 156-wahacze górne-prosze o pomoc

Jest możliwość że jest zbyt lekko dokręcona śruba mocująca wahacz górny i skrzypi na tulejach metalowo-gumowych

Re: Renault Laguna I (1993-2000)

co do tylnego zawieszenia to nie wiem wiem jak jest w kombi ale u mnie wszystko opiera się na dwóch tulejach metalowo-gumowych a cala reszta to drążki których nie trzeba wymieniec. Roboty dużo ale warto koszt tulejek 200zl ja zawsze wychodziłem z założenia ze sam sobie zrobię sam sobie spier...e i

Re: norauto

Żeby sprawdzić stan łożysk i simerbloków nie trzeba nic odkręcać, a zwłaszcza nie odkręca się kół. Łożyska sprawdza się na słuch, kręcąc kołami na podnośniku, a tuleje metalowo-gumowe i inne części zawieszenia na luzy - na szarpakach lub jeśli ich nie ma - ręcznie. Chyba, że "

Re: drgania kierownicy w fabce

Sprawdź czy guma stabilizatora jest OK.Moż być poluzowana śruba tulei metalowo- gumowej.

szukaj takiego pana Henia...

Szukaj takiego pana Henia co pracuje w ASO a w weekendy sobie dorabia. Ja tak "serwisowałem" fiatolota. Na ulicy gdzie gość miał warsztat łatwo było go znaleźć. Na podwórku zawsze stało 5-7 punciaków. Jak się okazało że fiat sprzedaje tuleje metalowo-gumowe w komplecie z wahaczem, to

Re: Dlaczego ściąga na lewo moje Punto.

Sprawdź czy nie ma luzów w zawieszeniu. U mnie przyczyna ściągania w lewo były zużyte tuleje metalowo gumowe wahacza.

Re: Lexus IS200 - wahacze, dobry mechanik

czesc , zamontowanie wachaczy w lexusie is 200 to nie jest problem , jest to stosunkowo proste ale trzeba koniecznie ustawic potem zbierznosc . wachacze sa dostepne w salonach ale cena jest wysoka.Probowalem znalesc same tuleje metalowo gumowe , ale to to syzyfowa praca. w tylnym

Re: a ja mam inne zdanie

już dzisiaj pojechałem na taką stację diagnostyczną. Amortyzatory są ok. Na trzepaku okazało się jednak, że obie, tylne tuleje metalowo-gumowe wahaczy przednich są do wymiany. To podobno może być przyczyna, choć diagnosta nie był do końca przekonany, że znaleźliśmy powód. Plan jest taki, że

ELMI Auto Serwis | Mechanika | Części samochodowe

wymiana tulei metalowo gumowych (silentblocków), tulei pływających zawieszenia wymiana oleju w układzie wspomagania układu kierowniczego Zapraszamy do nas, Wrocław ul. Robotnicza 5 ( tuż przy Placu Targowym Świebodzki ) od poniedziałku do piątku 7:30-20:00 a w sobotę 8:00-14:00. Postaramy się

Re: Ufff... przebrnąłem przez cały wątek... :)

otworu, później wlutowanie tulei stalowej, później samochodowa tuleja metalowo-gumowa i w to śruba mocująca wahacze (lewy i prawy)... -- Pzdr! gRuHa

Re: Problem - auto zjeżdża lekko do prawej strony

było ok - szarpaki, mierzenie, zbieżności, geometrie, nie wiem co jeszcze. "Najlepsi" ze znawców w W-wie i okolicy twierdzili, że jest ok - a auto dalej delikatnie ściągało. Jakiś czas temu wymieniałem tuleje metalowo gumowe w tylnym zawieszeniu + poduszkę pod silnikiem. Po wyjeździe z

Re: Stuki z tyłu przy poprzecznych nierównościach

po dzisiejszej jeździe jestem pewny, że dotyczy to jednej strony. Czy Wasze sugestie odnośnie uszkodzonej tulei metalowo-gumowej można potwierdzić samemu oglądając samochód na kanale ? Czy można to stwierdzić dopiero po rozmontowaniu tulei z wahacza ?

Re: skrzypienie w tylnym kole

Słychać to z przodu czy z tyłu? Jeśli tył - tuleje metalowo gumowe (albo sworznie pod amorkami) Jeśli przód - trzeba dołożyć specjalne tulejki dystansowe na amortyzatorach

Re: 156 zawieszenie tył

), cztery tuleje metalowo-gumowe łączników poprzecznych prawej strony, tuleja elastyczna( w zwrotnicy) prawego łącznika wzdłużnego. Zostały mi niewykorzystane 2 łączniki wzdłużne prawy i lewy (130 zł jeden -VEMA jest identyczny jak oryginał), tuleja elastyczna lewej strony (22 zł oryginał), cztery tuleje

Re: Wymiana wahacza w Punto 55SX

najpierw sprawdz czy nie wystarczy wymienić samych tulei metalowo-gumowych.W seicento sąsiadowi też chcieli w serwisie wymieniać całość za o ile dobrze pamiętam 400zł a skończyło się na 120 za 4 tuleje

Re: Ufff... przebrnąłem przez cały wątek... :)

prawdopodobnie pójdą amortyzatory od malucha... Amortyzatory od aut/motocykli mają jedną wadę - wagę. > montaż w ramie to najpierw wywiercenie otworu, później wlutowanie tulei stalowe > j, później samochodowa tuleja metalowo-gumowa i w to śruba mocująca wahacze (le > wy i prawy)... Zdecydowanie

Re: zawieszenie

Wahacze same w sobie się raczej nie zużywaqją, bo nnie trą o nic, ale może wyrobiły się w nich tuleje metalowo-gumowe? Wtedy będzie stukać, może znosić przy hamowaniu itp

Re: co w aucie skrzypi?????

robert8888 napisał: > stawiam na wachacze - miałem podobne objawy. Okazało się że wachacze. Po > wymiane wszysyko OK. Pozdrawiam Robert. tzn. te tuleje metalowo gumowe były do wymiany, ale wymienialem całe wachacze.

Re: cc 700 stuka i piszczy

ad 1: może tuleje metalowo gumowe? ad 2: może coś ocierać ad 3: mogą być poduszki pod skrzynią biegów to takie moje typy, ale oczywiście na odległość nie muszą być trafione

Re: Ale nie przy 80 km/h :(

Prawdopodobnie padł amortyzator,a może i kilka.Może przy okazji pojawił się luz na przekładni kierowniczej.Może jakaś tuleja metalowo-gumowa dostała luzu.To wszystko powoduje niestabilną pracę zawieszenia i "pływanie " samochodu po drodze. Ogólnie rzecz biorąc Polonez to do jazdy

Re: Zawieszenie AR 145 Bx

Jestem zdania, że należy wymieniać to, co się zepsuło. ASO woli wymienić całe wahacze, bo to i marża na częściach i robocizna. Jeśli zużyły się same tuleje metalowo-gumowe, które można kupić po ca. 35-40 zł/szt, to po kiego płacić 135 zł za cały wahacz, tym bardziej podróbkę, no chyba, że ktoś

Citroen Xsara Picasso (1999-2008)

, wymiana jest droga). Niewiele więcej wytrzymują metalowo-gumowe tuleje wahaczy tylnych. Małą trwałość mają oryginalne amortyzatory. " Układ hamulcowy: "Szybko zużywają się przednie klocki hamulcowe, zwłaszcza w wersjach z silnikami wysokoprężnymi. Wymiana może być konieczna już po 20 tys. km

Re: Pytanie do mechaniorów.

Generalnie to powinno być słychać na nierównościach.Najlepiej:podnieść na podnośniku i poszarpać za nieodkręcone koło w płaszczyżnie pionowej i poziomej.Potem odkręcić koło i sprawdzić przeguby(drążek kierowniczy,dół kolumny)i tuleje metalowo-gumowe(wachacz).Można pomagać sobie np:łyżką od

Re: Fiat punto II

To mogą być silentblocki, czyli tuleje metalowo-gumowe w wachaczach. Zależy ile masz przebiegu, ale zawieszenie w PII jest raczej trwałe. Być może stuka coś w środku, a wbrew pozorom niełatwo to zlokalizować. Zdarza się, że stuka gaśnica, oparcie tylnej kanapy, a u mnie... pukały zamki tylnych

Re: Jaki samochód najlepszy na polskie drogi?

porównaniu do opla, póki stan zawieszenia jest dobry po tych dziurach jeździ się bardziej komfortowo, niestety tuleje metalowo gumowe szybko się wybijają. pozdr.

Re: Mondeo ST220

Mondeo? Hm... Ciekawy wynalazek, mógłbyś przybliżyć temat? ;-)) Po jakim przebiegu ten 'null'? 100kkm? U siebie w Hondzie silentblocki (tuleje metalowo-gumowe) z przodu wymieniłem po 80kkm. Pzdr Niknejm

Re: czy tak jest przy sprzedazy samochodu?

płyn z chłodnicy ale olej z silnika. Przesadził. Wyciekający płyn rozbryzł się dzięki wiatrakowi. Kupiłem w serwisie nowy korek za 20zł ale klient spanikował. Później zaczęło coś stuka w lewym kole. Więc wymieniłem tuleje metalowo-gumowe. Bo wóz ze stukami się nie sprzeda. Później prawe koło

Wojewoda: przyjrzyjcie się stacjom diagnostycznym

wystepującym w samochodach , starych czy nowych, są uszkodzenia elementów zawieszenia pojazdu , czyli tuleje metalowo gumowe. Zawsze wg. diagnostów są uszkodzone . Klient jedzie do warsztatu , a prawdziwy mechanik stwierdza ,że sa dobre. Diagnoza wynika z badania na tz. szarpakach , szarpie samochodem az

Re: Fiat Punto II - opis modelu

H1, średnio 2 komplety ( 4 żarówki rocznie/jeżdżę przez cały rok na światłach ). Tuleje metalowo-gumowe wymieniam raz w roku koszt około 130 zł. Tylne amortyzatory wymieniłem po 40 000 km. Na Monero i do dziś nie mam z nimi problemów. Przednie są jeszcze fabryczne. 90 000 km. wymienia czujnika

Re: CC- 900 i problem ze sprzęgłem

ma spore luzy u pyka przy skręcaniu kół . A kupiłem nowa fabryczną za 170zł to chyba okazyjnie. To jeszcze się zapytam ( mam nadzieje ,ze nie nadużywam twojej wiedzy) czy dużo robotu z wymianą przednich wahaczy. Tez kupiłem okazyjnie nowe bo stare tłuka a więcej bym zapłacił za tuleje metalowo-gumowe

Re: Mercedes 93r 300 d

Ja mam do czynienia z takim samochodem ale z 1991 w wersji sedan roku.Oryginalny przebieg 670.000.Fura nie do zdarcia.Co do "noszenia" tylu to moga zuzyte tyleje metalowo gumowe tylnego zawieszenia.Wtedy moze brac tez i opony.Nie sa to jakies kosmiczne koszty,akurat w tym Mercu z

Re: Opel Omega 1997

Jeżdziłem takim w wersji kombi.Od 1997 poprawiono mankamenty m.in. wrazliwośc na korozję.Moja ,oprócz pompy wodnej po ok. 90000 km i wymiany elementów zawieszenia / tuleje metalowo - gumowe/ - po ok. 100000 , bez awarii.Silnik nieco za slaby na tę wielkość , ale przy operowaniu biegami radzi

Re: Czy Opel Omega B to dobre auto?

Użytkowalem takie auto przez 3 lata ,rocznik 95 .silnik rodem z BMW , ale o nieco zmniejszonej mocy.Dynamika srednia ,kultura pracy poprawna ,spalanie rzedu 8- 10 litrów.Usterki- podobno typowe-pompa wodna , tuleje metalowo-gumowe po 80.000 km do wymiany, czujnik położenia wału.Nigdy nic nagłego

Re: Stuki w przednim zawieszeniu

Szzcerze mówiąc to poczta elektroniczna ma takie własności wygłuszające, że tutaj już nic nie słychać - ale tak zupełnie poważnie to powodów może być kilka. Najczęściej stuki pochodzą ze zużytyczch silentbloków, czyli wybitych tulei metalowo-gumowych. Nie są one zbyt drogie. Raczej mniej

Re: ZBIEŻNOŚĆ - CZY TO WYSTARCZY..??

co bylo przyczyna zmiany ustawienia w tym przypadku zbieznosci. Na przyklad zuzycie tulei metalowo gumowych prowadzi czasem do zmiany kata pochylenia kola a to wplywa na zmiane zbieznosci. Krotko mowiac pewne parametry geometrii ustawiania kola wspolzaleza od siebie. A co sie reguluje we

Re: Honda Civic 1.3 - (1979)1980-1983

Co do Twoich (a właściwie Hondkowych ;-), wahaczy, to problem dotyczy stalowych elementów wahaczy, czy samych tulejek metalowo-gumowych (element wahaczy, najszybciej ulegajcy zużyciu)? Wiele warsztatów naciąga ludzi twierdząc, że wahacze są nierozbieralne. Bzdura. Przy pomocy prasy (mechanicznej

Re: do czego służy sworzeń dolny?

kazdy sworzen to w pewnym sensie zawias. Zasadniczo w aucie wystepuja dwa typy sworzni. jedne są odpowiednikiem zawiasu w drzwiach - czyli umozliwiaja obrót tylko w jednym kierunku. Wtedy stosuje sie slynne tuleje metalowo-gumowe czyli silentblocki - takie gumowe wypełnienie w metalowej obudowie

Re: Seicento 1.1- jak to się sprawuje w praktyce

(50 tyś km), sprzęgło z uwagi na ciężką nogę (nie wytrzymało przy szybkim tuszaniu), tuleje metalowo- gumowe w tylnym wahaczu (drogi w moim mieście jak szwajcarski ser). Materiały eksploatacyjne i części zamienne tanie. Podsumowując tani dobry samochód za rozsądne pieniądze. Ja osobiście polecam.

grill

realmotoklub.pl w TV Puls) - chodziło o silentbloki w zawieszeniu seata ibizy; po polski to są zdaje się tuleje metalowo-gumowe... w tym samym programie było o koncepcyjnym Nissanie Cross Bow, gdzie panowie redaktorzy uparli się żeby przetłumaczyć tę nazwę - i wyszło im, że to "łuk krzyżowy

Re: Motobi Wilga 50 - uwaga na wade fabryczna!

metalowo gumowe na ktorych caly wahacz jest mocowany sa zbyt miekkie. W efekcie nastepuje przekoszenie calego tylniego wahacza (calego napedu) co skutkuje ocieraniem tylniego amortyzatora o opone. Zwlaszcza w czasie jazdy w dwie osoby. Te usterke mozna usunac zglaszajac sie do dealera. Zeby sie

Re: obiektywizm ??????????

dostepne li tylko i wylacznie w samochodzie z najwyzszej polki z najbogatszym wyposazeniem za super doplata: "1.nadmierny luz - stuki listwy maglownicy przekładni kierowniczej, 2.wyczuwalny luz tulei metalowo-gumowej wahacza koła przedniego lewego (str. wewnętrzna), 3.luzy w mocowaniu łącznika

Re: Fiat Punto I

Witam mam punto 1.1 96 przejechane 105 tyś jest ono kiepskie.Przejechałem nim 40 tyś i..... -naprawa belki tylniej (tuleje łączniki,metalowo gumowe,amortyzatory) -alternator (pękł) -pasek zerwał się po 70 tyś i nic się nie stało??? -przód amortyzatory,końcówki. -uszczelka pod głowicą

Re: Honda Civic sedan rocznik 95 - 96

.eterna.com.pl/index.cgi > Co najczęściej psuje się w Hondach ? Zużywają się (co 80000-120000km) tuleje metalowo-gumowe wahaczy i łączniki stabilizatorów. Koszt tulei na jedną oś z wymianą - około 300zł. Osobiście jeżdżę Civikiem 5D z 97r., przebieg 89000km. Jak dotąd wymieniłem właśnie tuleje przednich wahaczy (przy

Re: Zawieszenie Hondy Civic - dobre czy kiepskie?

geometrie tych wzystkich > drazkow i wahaczy (polskie drogi rulez!). Bez przesady. Mam poprzedniego Civica, geometria jest ok po 110kkm. Jak dotąd raz musiałem wymienić silentblocki (tuleje metalowo-gumowe). A mój Civic ma zawieszenie dwuwahaczowe z przodu i z tyłu. > Teraz jezdze Corollka 1.6 i

Re: Pytanie -do hondziazy

pasek strzeli, > to... masz pecha. > Ja bym Ci radził na newralgicznych elementach (paski rozrządu, uszczelki pod > głowicą, hamulce) nie oszczędzać. > > Pzdr > Niknejm Pytam bo mialem stycznosc z hurtowniami i wiele czesci jak tuleje metalowo gumowe mialo nawet nieudolnie

Re: Vectra '95 vs. Honda Civic '95

Gość portalu: Kris napisał(a): > Czy moglbys podac z ktorego roku jest auto, 97r. > jaki ma przebieg 85000km > i czy kiedys cos ci sie popsulo Nigdy :-) Z rzeczy poza filtrami i olejem wymieniłem jak dotąd tuleje metalowo- gumowe tylnych wahaczy, bo zaczęły postukiwać, i elementy

Re: 145/146-pytania do doswiadczonych alfistów

Przerabiałem wariator i tuleje metalowo-gumowe. Na wariator całkowitym antidotum jest zrobienie zaworów wyrównawczych, co ciekawe zdaje się, że mimo iż ta usługa jest droga - nie wpływa znacząco na cenę używanego auta. Warto więc zadać pytanie czy została wykonana. Tuleje zaś podobno można tanim

CZĘŚCI ORYGINALNE CZY ZAMIENNIKI DO SAM. AUDI 80

takie jak tuleje metalowo- gumowe na wachacz czy drążki kierownicze. W moim Audi są jeszcze fabryczne a samochod przejechał 117 tyś km a kolega także w Audi jak kupil zamienniki w sklepie to wytrzymały mu tylko 20 tyś a sworzeń od wachacza (też zamiennik)już po dwuch tygodniach się urwal niszcząc

Re: Czy japonczyki sa trwale i niezawodne?

były wymieniane od 22 lat. Wahaczy, czy samych tulejek metalowo-gumowych (element wahaczy)? Wiele warsztatów naciąga ludzi twierdząc, że wahacze są nierozbieralne. Bzdura. Przy pomocy prasy (mechanicznej lub hydraulicznej) wyrzuca się stare tulejki i wciska nowe. Koszt za tulejkę do 150zł maksimum

Re: lista potencjalnych problemów

jest specjalnie wyłączenie na aku. > 8. półosie To już częściej, choć nie nagminnie - jak z pompą wody. > 9. amortyzatory Co znowu.....??? Amory są trwalsze niż wszystkie tuleje metalowo-gumowe w całym aucie razem wzięte! Amory są WYBITNIE trwałe!! > 10. hamulec ręczny Czasami linka

...i odpowiedź ;-)

zawieszenie tych aut dobrze wytrzymuje nasze drogi? No to zawieszenie masz takie, jak u mnie. :-) Jak dotąd, po 80000km wymieniłem dwie tuleje metalowo-gumowe przednich wahaczy. Koszt w ASO - 300zł z wymianą. Czyli zawieszenie wytrzymuje :-) A przy tym jest to zawieszenie dwuwahaczowe, duża rzadkość w tej

Re: Zlodziejski Serwis Opla w Warszawie !!!

wywalił parę tys > > w błoto. Takich grzeszkow Mangalii zebraloby sie wiecej. Moj znajomy pojechal do nich i zglosil stuki w zawieszeniu. Posprawdzali poruszali i diagnoza: Tuleje metalowo- gumowe wahaczy - koszt okolo 700 zl. Znajomy sie zgodzil, ale sumienie go ruszylo i po wymianie pojechal

Re: Uno - co sądzicie.

problemów. Od zeszłego roku zaczęły się stuki w prawym przednim kole (prawdopodobnie tuleje metalowo-gumowe do wymiany) i samochód zaczęło ściągać na lewo (po zmianie opon z zimowych na letnie). Zamieniłem więc oponki z lewej na prawą i juz tylko nieznacznie ściągało. w kwietniu z samochodem się

Re: AUDI A8 4.2 98/99

prosty 750zł - Końcówki drążków - 250zł +wymiana i geometra 240zł 490zł - tuleje metalowo gumowe, one lecą najczęściej a jest ich setki- zamiennik niewiem - oryginał ok. 50-300 - gumowa osłona przegubów - się przecierają, trzeba pilnować - zamiennik niewiem - oryginał komplet ze smarami 130zł

Re: PorOwnanie BMW,Audi i Jaguara

- zamienniki odradzam- oryginał tzw. banan 570 zł, nośny prosty 750zł - Końcówki drążków - 250zł +wymiana i geometra 240zł 490zł - tuleje metalowo gumowe, one lecą najczęściej a jest ich setki- zamiennik niewiem - oryginał ok. 50-300 - gumowa osłona przegubów - się przecierają, trzeba pilnować - zamiennik

406 porównanie

, szwedzi i włosi w szczególnosci mogą się schować. Przez 120 tys przepaliła mi się żarówka na desce rozdzielczej (8pln) i wymieniłem raz tuleje metalowo-gumowe we wszystkich kołach (400 pln). Test zawieszenia po tym przebiegu wykazał standardy fabryczne. Eksploatacja - serwis - tńszy jest tylko włoch

Pyzoń

. Polska nazwa jest fonetyczną kalką językową w brzmieniu mianownika - pyzoń, dopełniacza: pyzonia. Pyzoń pojawia się na licznych przedstawieniach ikonograficznych. w chwili obecnej poza pyzoniami drewnianymi produkowane są narzędzia drewniano-gumowe lub metalowo-gumowe.

Pesa 401M

elektryczne niezależnie od podpiętego wagonu silnikowego. WózkiW wagonie zastosowano wózki toczne JBg 3965, pozwalające na jazdę z prędkością 120km/h (takie same jak w pojazdach typu 214M). Jako pierwszy stopień usprężynowania zawieszenia zastosowano elementy metalowo-gumowe, a jako drugi poduszki

Samochód półgąsienicowy wz. 34

napinania gąsienicy, innym wahaczem oraz wózkiem jezdnym. Zastosowano także inne, bezsworzeniowe metalowo-gumowe gąsienice patentu inż. L. Białkowskiego. WariantySamochody półgąsienicowe wz. 34 występowały w wariantach: transportowym (ze skrzynią ładunkową), sanitarnym oraz warsztatowym. Wozy techniczne

Fiat Bravo

nierówności, zapewniając przy tym wystarczające właściwości jezdne. Trwałość była jednak przeciętna, najszybciej zużywały się łączniki stabilizatora oraz metalowo-gumowe elementy wahaczy. Często wymieniać też było trzeba końcówki drążków kierowniczych. Koszty części zamiennych nie były jednak wysokie

AGV

trakcyjnymi a pudłem zastosowano więc przekładki metalowo-gumowe, które powinny wyeliminować drgania wewnątrz pojazdu. Mając wózek silnikowy, na którym jednocześnie osadzone są pudła sąsiadujących wagonów, trudno jest zastosować wymuszone chłodzenie silników, będą więc miały one wentylację własną

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.