prototyp syreny

Sławomir Drążkiewicz

Syrena | Czas na prototyp!

Syrena | Czas na prototyp!

Gdy jeszcze badano pierwsze przedprototypy, konstruktorzy Syreny pracowali już nad prototypami auta popularnego. W okresie czerwiec - lipiec 1954 r. inż. inż. S. Łukaszewicz, W. Kolasa i H. Siemiński zrobili gipsową makietę w skali 1:1 z ostatecznie ustalonym kształtem nadwozia Syreny

Można wygrać Syrenę Sport

Nie możesz kupić legendy. Możesz ją wygrać - to hasło konkursu, w którym główną nagrodą jest replika Syreny Sport. W tym celu powstanie jeszcze jeden egzemplarz inspirowany najpiękniejszym polskim prototypem samochodu

Replika sportowej Syreny | Prezentacja

1 maja to jak wszyscy wiemy Święto Pracy. Ten pogodny dzień 1960 roku stał się okazją do prezentacji najładniejszego, jak się okazało, polskiego prototypu - Syreny Sport. Dziś, po 52 latach pan Mirosław Mazur zaprezentował swoją replikę. Czy ona także zachwyciła Warszawiaków?

Syrena Sport - Niespełnione marzenia | Wideo

Syrena Sport - Niespełnione marzenia | Wideo

 CZYTAJ WIĘCEJ: Syrena Sport | Powstanie stylistyczna replika Syrena Sport | (Prawie) udana rekonstrukcja Marcin Lewandowski ZOBACZ TAKŻE:Za kierownicą Chevroleta Camaro | WideoMercedes zniszczył GullwingaFSO Syrena - ogłoszenia

100 sztuk Syreny Sport

100 sztuk Syreny Sport

odtworzenie w możliwie jak największym stopniu nadwozia prototypu Syreny Sport z 1960 roku. Do jej wykonania posłużą specjalnie w tym celu stworzone formy. Pewna niewielka firma ma już co do nich konkretne plany.Umowa na zakup form została już ponoć zawarta. Teraz trwają gorączkowe prace nad podwoziem

Syrena Sport | (Prawie) udana rekonstrukcja

Syrena Sport | (Prawie) udana rekonstrukcja

jako pojedynczy prototyp, a do dziś nie zachował się ani samochód, zniszczony w latach 70., ani żadna dokumentacja.Odtworzenie kompletnej Syreny Sport to zadanie więcej niż trudne. Dlatego chylimy czoła przed panem Mazurem, który postanowił odbudować Syrenę Sport od podstaw z zachowaniem jak

Syrena Sport | La piu bella

Syrena Sport | La piu bella

, że informacje sprzed 52 lat nie były króciutką wzmianką na temat polskiego prototypu. Redakcja pokusiła się o dość obszerne porównanie Syreny Sport do Citroena 3CV, zobrazowanie tekstu dwoma zdjęciami i cytatem nie pozostawiającym złudzeń: "La piu bella vettura costruita oltre cortina" (z

AK Syrena Meluzyna - polski towar eksportowy | Wywiad

AK Syrena Meluzyna - polski towar eksportowy | Wywiad

jedynie zapewnić, że przedstawimy szczegółowy harmonogram działań w momencie, który będzie najbardziej korzystny dla powodzenia projektu.Ile miałby kosztować i jak dużą produkcję Pan przewiduje? Polskie prototypy z okresu PRL Syrenę Meluzynę charakteryzuje "modułowa stylistyka", która pozwala

Syrena Sport | Powstanie stylistyczna replika

Syrena Sport | Powstanie stylistyczna replika

Powrót Syreny SportPowstanie stylistyczna replika Syreny Sport.Powstanie replika legendarnej Syreny Sport. Projekt finansuje producent napojów alkoholowych, gotowy egzemplarz chce zaprezentować późną jesienią.Syrena Sport narodzi się na nowo. Możliwe że aż w czterech różnych miejscach. Dziś

Warszawa Ghia - zapomniana, bo "zbyt burżuazyjna"

Warszawa Ghia - zapomniana, bo "zbyt burżuazyjna"

Zapomniane, piękne koncepty. Oto polskie prototypy z okresu PRL Syrenę Sport możemy oglądać na kilkudziesięciu archiwalnych zdjęciach. Tymczasem prawdziwego wyglądu Warszaw Ghia mogliśmy się tylko domyślać. Żadne ich zdjęcie nigdy nie trafiło do prasy, w której przecież wcześniej rozgorzała żywa

Nowa Syrena Sport już za rok? [Wywiad]

Nowa Syrena Sport już za rok? [Wywiad]

Archiwalne materiały i historia Syreny Sport Syrena Sport w Kanadzie zwana była polską Corvettą, a we Włoszech najpiękniejszym autem zza żelaznej kurtyny. Auto nigdy nie trafiło do seryjnej produkcji. Wszystko z powodów ekonomicznych i politycznych. Jest wielu ludzi, którzy chcieliby to zmienić

55 lat Syreny

55 lat Syreny

poprzeczny montaż czterosuwowego silnika 1,0 l. Powstało tylko 20 sztuk tego prototypu, a pracę nad nim przerwano, gdyż skupiono się na Fiacie 125p.ZOBACZ TAKŻE:Za ile można dziś kupić Syrenę? Sprawdzisz tutaj45 lat Dużego FiataTOP 10 | Auta, które nie chcą umrzećModel 104 Laminat wyróżniał się

Warszawa i Syrena - 1951

Warszawa i Syrena - 1951

Z czasem naprawdę zmieniła się w polski samochód. Pojawił się nawet pomysł, by kontynuować  produkcji tego modelu i zastąpić go druga generacją Warszawy. Za karoserię, na prośbę  kierownictwa fabryki włoscy styliści ze Studia Ghia. Przygotowali dwa prototypy, tłoczniki i całą dokumentację

Automobilista nr 11/2012

Automobilista nr 11/2012

SyrenyJak sprawdzano prototypy Syreny i co z tego wynikłoPrzy drodze86   II Piknik z motoryzacją w Wirach88   XXXIX Rajd Poznański89   Verva Street Racing90   Forza Italia po raz drugi91  Classic Moto Show w Krakowie92  Droga kaszubska94  Pierwszy Rajd

Syrena Sport | Finis coronat opus

Syrena Sport | Finis coronat opus

Podczas jazdy rozmawiałem o tym z inż. Władysławem Skoczyńskim. Jakie były Jego oczekiwania w momencie, kiedy konstruował silnik S16 i co czuł, kiedy Jego dzieło stanęło na stanowisku w hamowni silnikowej?»> Syrena - skarpety w cenie, zobacz ogłoszenia « GAZ 69 - zabytkowe terenówki

Najciekawsze prototypy Skody

Najciekawsze prototypy Skody

km/h. W planach inżynierów były też większe jednostki o pojemności nawet 2 litrów. Ówczesna czeska prasa motoryzacyjna nazwała ją "Alfą Romeo z Mlada Boleslav". My mieliśmy Syrenę Sport i Ogara, Skoda stworzyła swoje trzy prototypy aut sportowych. Pierwszy był podobny nieco do Syreny Sport

Samochody z zapomnianej bajki | Wartburg

Samochody z zapomnianej bajki | Wartburg

pierwszy model BMW - BMW Dixi.ZOBACZ TAKŻE:Wartburg może być Twój już za 2 tys. zł. Zobacz sam Syrena Sport - najpiękniejsze auto w historii polskiej motoryzacji. Powstanie replika Wartburg 311 | Elegancja z NRDZ czasem w Eisenach składano w całość coraz większe modele tej niemieckiej marki, a ze względu

Fiat 125p | 45 lat Dużego Fiata

Fiat 125p | 45 lat Dużego Fiata

, aby wcześniej "opanować" technologię radzieckiej Pobiedy, pozwalającej na wytwarzanie maksimum 20 tys. samochodów Warszawa rocznie. ZOBACZ TAKŻE: Warszawa w wersjach furgon i kombi Fiat 125p - ogłoszenia Po przeniesieniu produkcji Syreny do Bielska-Białej w FSO mogło podjąć nowe wyzwania

Polskie prototypy z okresu PRL

Polskie prototypy z okresu PRL

Warszawie na wystawie Polska Motoryzacja.Niestety nawet pozytywne opinie o aucie nie pozwoliły na rozpoczęcie jego seryjnej produkcji. Z powodu braku środków przerwano prace nad projektem. Wyprodukowane prototypy napędzały dwa silniki o mocy 54 i 61 KM. Pod maskę wersji produkcyjnej miał trafić 1.6-litrowy

Najpiękniejsze koncepty - Część I

Najpiękniejsze koncepty - Część I

pierwsza połowa zestawienia.Otwiera je perełka polskiej motoryzacji, która została zaprezentowana 1 maja 1960 roku. Syrena Sport nie tylko genialnie wyglądała i przez Zachód była uznawana za najpiękniejszy samochód zza Żelaznej Kurtyny. Projekt opracowany przez inż. Cezarego Nawrota został zrealizowany

Samochody z demoludów | Informacje bardzo ogólne

Samochody z demoludów | Informacje bardzo ogólne

trzeba było zapłacić za 105. Nie Syrenę, ale Skodę 105.Skoda 130 RS | Za kierownicąNajciekawsze prototypy ŠkodyNie można zapominać o marce Tatra, która miała zaspokoić potrzeby ?rządzącej klasy pracującej?. Tatra 603 nie tylko urzeka do dziś swoim wyglądem, ale nawet w czasach gdy powstała była

Warszawa w wersjach furgon i kombi

Warszawa w wersjach furgon i kombi

głównie jako karetki pogotowia. Na eksport sprzedawano je m.in. do Turcji, Mongolii, Rumunii i Bułgarii.Cezary Nawrot - konstruktor i projektant pracujący w FSO. Ma na swoim koncie wiele znanych projektów wśród których można wymienić choćby Syrenę Bosto, opisywaną Warszawę 203/223 oraz prototypy Syrenę

Polskie pikapy

seria prototypów Analog z kabiną załogową, napędem 4x4 (niektóre 4x2) i solidną ramą nośną. Była nimi zainteresowana (krótko) polska armia. Wcześniej, bo w końcówce lat 80., testowano inny prototyp 4x4 z pojedynczą kabiną i elementami układu przeniesienia napędu zapożyczonymi z Łady Nivy. W 1981 roku

Mikrus MR300 - mikrosamochód z Mielca

końca tego roku wykonano 17 prototypów Mikrusa, w tym dwa kabriolety. Badania drogowe tych prototypów prowadzono w Mielcu i w Instytucie Techniki Motoryzacyjnej w Warszawie do jesieni 1958 roku. Jednocześnie wykonano 100 sztuk serii informacyjnej, którą skierowano do sprzedaży 12.11.1958 roku różnym

Między Giugiaro i Bertone - FSO 1300 coupé

.Patrząc na bryłę tego auta nie sposób nie porównywać go z niemal identyczną, stworzoną w 1972 r. przez Giorgietto Giugiaro. Projekt mistrza "odleżał" się nieco zanim w 1976 r. trafił do produkcji w Anglii, gdzie zaistniał pod nazwą Lotus Esprit. Jednak różnic między polskim prototypem, a

40 lat Małego Fiata

;Malucha". Fabryka w Bielsku przed rozbudową, w latach 60-tych trudniła się m.in budową silników i skrzyń biegów do Syren, które w późniejszym czasie również tam montowano.Fiaty 126 już za 500 zł! Sprawdź samFiat 126p nie był skomplikowaną konstrukcją. Miejski samochodzik miał pomieścić czterech

Warszawa Pick-up - pierwszy powojenny polski samochód użytkowy

W FSO w 1953 r. rozpoczęto prace związane z wytwarzaniem małolitrażowej Syreny, a w 1954 r. i w 1955 r. odbyły się dwa rajdy doświadczalne z udziałem prototypowych wersji tego auta, których celem było sprawdzenie poprawności konstrukcji.  Trasę wytyczono tak, by zawierała wszystkie możliwe

Polskie Fiaty - 1967

Mimo powstania udanych prototypów (Syrena 110 i Warszawa 210) w 1965 roku władze Polski zdecydowały, że przestarzałe technicznie i technologicznie modele należy zastąpić pojazdem licencyjnym. Podobnie jak przed wojną, tak i teraz zwrócono się z propozycją do Fiata. Tym bardziej, że włoski producent

Retro-wizje

. Łączy je jeszcze to, że mało prawdopodobne jest by powstały, lub by przyjęły formę proponowaną na zdjęciach/obrazkach poniżej.  SYRENA Projekt pochodzi z 2004 roku. Dwóch młodych zapaleńców, Adrian Kasprzak i Piotr Manelski zamarzyło, by wskrzeszanie polskiej motoryzacji zacząć właśnie od Syreny

Maggiora - co mu zawdzięczamy

Maggiora powstała w 1925 roku i przestała istnieć w 2003 roku. Przez ten czas zajmowała się produkcją wersji coupé różnych włoskich samochodów (o czym za chwilę), a także przygotowała kilka prototypów, o których już dawno zapomnieliśmy, ot, choćby takiego Fiata Barchetta ze sztywnym dachem

Wartburg 311 | Elegancja z NRD

, zresztą też Piotr. Po przeglądzie, poprawieniu drobiazgów i kuracji odmładzającej dla 51-letniego lakieru, auto otrzymało usportowione zawieszenie i niczym starszy amator joggingu na maraton, czeka na nowy sezon.IFA-PODRZUTEK Najciekawsze prototypy SkodyBył początek lat 50. Załoga fabryki EMW w Eisenach w

40 lat minęło - historia Fiata 125p

W połowie lat sześćdziesiątych w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie produkowano samochody Syrena 103 oraz Warszawa 203/204. Trwały też badania nad prototypami pojazdów, które w przyszłości miały zastąpić powyższe modele. Były to Syrena 110 i Warszawa 210. Mimo znacznego zaawansowania

TOP 12 | Oryginalne drzwi

. Pamiętamy też o niezliczonych prototypach z fascynującymi w swojej spektakularności drzwiami, ale bardziej interesują nas rozwiązania, które trafiły do produkcji seryjnej.ZOBACZ TAKŻE:TOP 10 | Kabriolety do 20 tys. zł TOP 10 | Bestsellery w Chinach Samochody - OgłoszeniaBrytyjczycy określają drzwi

Reinkarnacje

starych aut w nowych "ciałach" dotyczyły samochodów popularnych. A gdyby tak zamiast bawić się, wzorem tygodników motoryzacyjnych w ogłaszanie nowych konkursów na rysunki kolejnego prototypu Syreny Sport, spróbować stworzyć przyjemną dla oka współczesną wersję popularnej 105-ki? Sympatyczne

Ford S-Max 2.0 TDCi

FSO, który prototyp rasowego siedmioosobowego MPV-a pokazał już w... 1960 r.: dwa siedzenia trzeciego rzędu foteli Syreny Mikrobus można było składać, uzyskując pokaźną przestrzeń ładunkową...No proszę, wszystko już było. Choć nie. Nie było 31 schowków i możliwości aranżowania wnętrza na 32 sposoby

SYRENA 110 - PROTOTYP

W roku 1961 Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot) rozpoczęło prace nad stworzeniem nowego samochodu małolitrażowego mającego zastąpić Syrenę 104. Pod kierownictwem inżyniera Edwarda Lotha opracowano projekty czterech prototypów oznaczonych kolejnymi literami greckiego alfabetu

Syrena Sport. Genialny prototyp powrócił! ZOBACZ

"News dotarly"? Chyba wiadomosci dotarly, jesli news to dotarl - rzeczownik "news" nie ma liczby mnogiej.

Re: Syrena Sport. Genialny prototyp powrócił! ZOB

Może mi ktoś wytłumaczyć jak może zrekonstruować od zera? Skoro nie mamy nic i zaczynamy od zera to jest to budowa a nie rekonstrukcja.

Re: Syrena Sport. Genialny prototyp powrócił! ZOB

"news" jest liczba mnoga. To ze w j angielskim jest uzywany (wyjatkowo) z czasownikami w liczbie pojedynczej wcale nie znaczy ze w polskim musi byc tak samo.

Re: Syrena Sport. Genialny prototyp powrócił! ZOB

widocznie rozgarnięty red. jest po nowej maturze, bo w j. angielskim nie ma liczby mnogiej, a jak jest w j. polskim nie wie...

Re: Syrena Sport. Genialny prototyp powrócił! ZOB

Obcy wyraz rekonstrukcja nie jest w języku polskim na tyle jednoznaczny aby przesądzać, że chodzi o odbudowę na bazie jakiejś pierwotnej "osnowy". Może to być również odtworzenie czegoś na podstawie fotografii, a nawet relacji, przekazów świadków. Oto, co mówi na ten temat Słownik Języka P

Re: 20.03.1957 Wyprodukowano pierwszą Syrenę

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Syrena_prototyp_1955.jpg/230px-Syrena_prototyp_1955.jpg

Re: Replika sportowej Syreny | Prezentacja

Jak mozna porownywac prototyp Syreny Sport do prawdziwych aut jak Triumph czy Alpha Romeo?

Re: Co slychac w temacie Syreny Menel-uzyny...

jak jest i tyle. Naszą "narodową marką" niech dalej będzie Skoda i szafa gra. Nie zmienia to oczywiście faktu, że trzeba by wykazać się wielką naiwnością aby liczyć na rychłe powodzenie w/w projektów. Rażą krzykliwe tytuły "za rok syrena wyjeżdża na ulice" podczas gdy z lektury

Re: Syrena Sport - Niespełnione marzenia | Wideo

Szanowni ekscytujący się! I Ty, Marcinie Lewandowski, autorze tej notatki... Poszukajcie sobie fotek wersji Chevroleta Corvette, produkowanego w latach 1956-1962. Czy Wam to czegoś nie przypomina? Przy okazji informuję, że prototyp Syreny Sport powstał w 1966r....

Re: Polska Arrinera już jeździ | Wideo

Przypominam Syrenę Sport ! W Polsce od tamtego czasu nie zrobiono ładnego prototypu.

Re: O słodka naiwności !

Polsce. Kutno robi drugi prototyp swojej Syreny. Z Junaka, czy Rometu bym sie tak nie nabijal. Romet ma w Polsce 170 franszyzowych punktow sprzedazy, gdzie Ci sprowadza motocykl do obejrzenia. Ludzie chwala ich proste i tanie produkty, na otomoto jest 76 ogloszen o sprzedazy ich motocykla Romet Soft

Re: Replika sportowej Syreny | Prezentacja

radziob jak można porównywać prototyp Syreny z golfem 3? Raczej auta z tamtej epoki np.Triumph , Alfa Romeo i tu Syrena stylistycznie nie odbiega od konkurencji.Golfa porównaj z Lotusem Esprit-chyba starszy

Syrena 607

www.motofakty.pl/artykul/prototyp_syreny_607_odnaleziony_w_przydomowym_garazu.html Fajna rzecz. Ciekawe, ile jeszcze takich rarytasów znajdą miłośnicy zabytkowych pojazdów?

Re: autobusy produkowane w Polsce nie mają polskic

studio projektowe. Syrena to był składak do potęgi: silnik z bielskiej motopompy i co tylko się dało wziąć z licencyjnej Warszawy (w modelu 105 z Fiata). Producenci autobusów jednak coś swojego tworzą, budują własną markę, tworzą swoje nadwozia. A jeśli ktoś w Polsce da radę zbudować innowacyjny silnik

Re: Wątek dla seniorów :>

aaa to na tym była wzorowana Syrena 105 :D http://c.wrzuta.pl/wi12912/7de2439b000c3a0e45e1bcd8/syrena_prototyp_105 -- http://fotoforum.gazeta.pl/photo/1/bj/ic/fehi/JjQiA1pdeQrqWPHMgX.jpg

SYRENA SPORT

się sporym zainteresowaniem, spotkał się z niechęcią władz komunistycznych. Prototyp Syreny Sport stał w magazynach Ośrodka Badawczo - Rozwojowego w Falenicy do lat siedemdziesiątych XX wieku. Następnie wydano decyzję by go zniszczyć. Pracownicy starali się za wszelką cenę uratować unikalny prototyp

Re: Chevrolet ma 100 lat | Galeria

Czy mi się wydaje, czy nasz chluba prototypów PRL i mega nieodżałowana "syrena sport" jest zerżnięta z tego chewroleta '53 ?

SYRENA BOSTO

przewożenia większych ładunków. Syrena Bosto przeznaczona była do przewozu czterech osób i 200 kg bagażu. Do budowy prototypu wykorzystano przednią część nadwozia Syreny 104, tylna część ładunkowa była zaś zupełnie nową konstrukcją. Główną zmianą była łamana oś tylna (dla obniżenia poziomu podłogi) oraz dwa

Re: Replika sportowej Syreny | Prezentacja

w takiej Wielkiej Brytanii, Francji, czy Szwecji mają podobnych prototypów dziesiątki, jak nie setki i nikt nad nimi nie płacze, po prostu nie były na tyle dobre aby wprowadzić je do produkcji, inne auta były lepsze, bardziej uzasadnione... a my się cięgle masturbujemy nad tą syreną sport jaki

Re: podobieństwo programów Palikota i PiS

Nowa Warszawa też niczego 5 litrowy silnik i 450 kM, prototyp jest w trakcie produkcji... www.google.pl/imgres?imgurl=http://cdn16.se.smcloud.net/t/photos/thumbnails/171308/syrena_na_euro_2012_580x0_rozmiar-niestandardowy.jpg&imgrefurl=http://superauto24.se.pl/galeria/syrena

Re: Motodziennik: Subaru sięga do klasyki

@emikal10 - 100% racji. Specjalnych tradycji motoryzacyjnych nie mamy. Może Junak. Syrena sport i parę prototypów (np. beskid), może byłyby przełomem gdyby weszły do produkcji. Ale nie weszły!

SYRENA MIKROBUS

W 1960 roku wykonano prototyp mikrobusu dla 7 osób, na bazie Syreny. Nadwozie tego pojazdu o konstrukcji drewniano - stalowej zaprojektował inż. Cezary Nawrot. Przystosowane było do małoseryjnej produkcji poza FSO. Blaszane elementy poszycia zewnętrznego nie wymagały głębokiego tłoczenia. Samochód

SYRENA - R-20

Syrena R-20 - dostawcza wersja samochodu Syrena produkowana od 1972 roku do 30 czerwca 1983 w Fabryce Samochodów Małolitrażowych - Bielsko-Biała. Prace nad rolniczą wersją Syreny trwały od 1971 roku. Stworzono wtedy trzy prototypy (R-1, R-2 i R-3). Syrenę R-20 zbudowano na bazie Syreny 105 jako

Re: tylko 2 zdjecia? to chyba zart jakis..

Bo prawda jest taka że jeden komunistyczny kacyk nie miał zielonego pojęcia co inny robi, widocznie w sprawozdaniach nie było mowy o syrenie a zapaleńcy przekonali takowego zakładowego kacyka że należy zrobić prototyp, pokazano go na 1 maja a jak przyszło do produkcji to sportowe auto nie

Re: Coś dla fanów rajdów.

No, parę prototypów było jednak udanych - czy to autobus Odra42, czy Beskid. Czy Syrena Sport albo 110. Ale i tak jeszcze druga droga by była przed nimi. -- Já mám moc rád, když tak lidi blbnou na kvadrát.

FSO, czyli historia pisana modelami samochodów

do goscia piszacego o produkcji dziadowskich aut - polecam popatrzec na ponizsze obrazki iwziaz pod uwage design i lata prezentacji 1960rok: syrena sport akson.sgh.waw.pl/~tw23969/prototypy/p07/prot07a.jpg poczatek lat 60tych: warszawa 210 akson.sgh.waw.pl/~tw23969/prototypy/p09/prot09a.jpg 1964

Re: Może i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższ

Mamy chyba największe zbiory motoryzacyjne w tym szereg prototypów Warsa, Warszawy 210 czy Syreny, w tym taki, który jedyny jedyny na świecie. Jestem za tym, żeby zmumyfikowane zwłoki Jaruzelskiego pochować na przednim siedzeniu Syrenki i wystawić na publiczny widok w głównym holu Pałacu

Re: 30 lat Poloneza na zdjęciach

Nasracie ludzie na wszystko co własne ... Dla tych którzy twierdzą że nie mieliśmy i nie potrafiliśmy wyprodukować niczego proponuję przeczytać choćby książkę pt. "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960" Andrzeja Zielińskiego. Zdziwicie się ile tego było ... Sama Syrena miała kilka

Re: 40 lat Małego Fiata

Pamiętam ludzi, którzy narzekali, że nie dogadano się wtedy z Renault, bo piątka byłaby lepsza. Ale, realistycznie patrząc, byłaby droższa i trudniej byłoby zmotoryzować kraj. Co do polskich prototypów - to tylko prototypy. Fajnie pomysły, ale wymagające doinwestowania, zwłaszcza w zakresie

Nie można porównywać Skody z FSO, a VW z Daewoo

. Bo inne produkty FSO to były licencyjne Pobiedy, Fiaty, nawet Polonez to było nadwozie zaprojektowane przez włoskie biuro projektowe, na podwoziu Fiata. Szczycimy się prototypami: Syreną Sport, Warszawą 210, Syreną 110, Beskidem, Warsem. W tym czasie Skoda miała dziesiątki prototypów. W

Re: 40 lat Małego Fiata

Warsa i Beskida, tylko Syrenę 110 i Warszawę 210. Syrena 110 może i była rozsądnym prototypem (nowocześniejszy od 126p, bo z silnikiem z przodu i napędem na przód), ale nie było do niego silnika - w Polsce mieliśmy wtedy S21 z Warszawy (R4, 2.1 litra, 70KM) alboS31 z Syreny (R3, 0.85l, 40KM). Ten

Re: 20.03.1957 Wyprodukowano pierwszą Syrenę

prototypów Syreny. Pojazdy te w stosunku do przedprototypów dysponowały zmodernizowanym nadwoziem, którego cześć dolna wykonana została ze stali natomiast konstrukcja dachu z drewna obłożonego dermatoidem. Nadwozie prototypów zostało osadzone na ramie spawanej. Niezależne zawieszenie kół przednich zostało

Re: A MISTER?

daj spokój, to nie Japonia ostatni prototyp jaki u nas wdrożono to Syrena 105 ekperymenty kosztują a nas nie stać nawet na licencje, więc o czym rozmowa

SYRENA 100

rozpoczęta została jesienią 1958 roku. W stosunku do prototypów seryjne Syreny 100 posiadały w pełni metalową konstrukcję nadwozia, które osadzone zostało na ramie podłużnicowej. W układzie jezdnym w stosunku do wersji prototypowych nie wprowadzono zmian. Do napędu zastosowano dwusuwowy, 2-cylindrowy

Trabant 603 i silnik wankla????

totalcar.hu/magazin/szerelem/trabant603/ Może ktoś w przybliżeniu przetłumaczyć ten tekst? Jest tam coś napisane o prototypie Trabanta z silnikiem wankla. Ten Trabant jak nic przypomina naszą syrenę 110!

Re: Syrena 110 - Renault 16

jacek Mylisz się przyjacielu. Pierwszy prototyP Syreny 110 ( w nieomalże docelowym kształcie ) powstał na przełomie lat 1961/62, a więc dużo wcześniej niż Renault 16. Owszem, były inspiracje Reanult-owskie (np. R8 z silnikiem z tyłu), ale z tego co wiem - w metalu zbudowano (w różnych wersjach

Gdzie Rzym gdzie Krym dociek?

-askaderskim. A co do herezji... Wiesz chociaż jak wygląda Beskid? Pędzę wyjaśnić: Beskid nie był zmodyfikowaną Syreną. Beskid był zupełnie nową konstrukcją zaprojektowaną w BOSMAL-u już po zakończeniu produkcji Syren. Z Syreną miał tyle wspólnego co piernik z wiatrakiem. Podwozie czwartego prototypu miało co

bzdury i herezje a`la Kublik

"Do legendy przeszedł też prototyp Syreny Sport z 1960 r. - z szykowanym nadwoziem z tworzyw sztucznych - o jakości o niebo wyższej od plastików, z których w NRD robiono nadwozia Trabanta" - chyba legenda w głowie Kublika - jeśli tandetny laminat poliestrowy wzmacniany włóknem szklanym, z

Zabytki na Poznań Motor Show

He He - polskie konstrukcje? Czyli postawią tam tylko Syrenę i ew. kilka prototypów:) Bo nawet Mikrus nie był czysto polską konstrukcją - zwalili go on niemieckiego Gogomobila. Fiaty i Warszawy - w zasadzie to tylko montaż, niemal zero polskiej myśli. Trochę wkładu było w Nysę i Żuka - ale tylko

A Polacy nie gesi i...

://c.wrzuta.pl/wi5708/e7ae3d910021ef3b4525402b/0/syrena%20110%20prototyp Szczytem piekna to to nie jest, ale "nieznacznie" odbiega mysla od katowanej i wskrzeszanej po technicznej smierci syrenki 100-105 (lux :)) -- Po ptokach. Beret sie sfilcowal...

Wybiórcza o Shinkansen i TGV nie pisała?

Szanowyn Pan o linii Paris-Toulouse („Le Capitole“) nie czytał, nie słyszał? A Shinkansen to też słowow obce? Pewnie Pan też wierzy, że gliniany prototyp samochodu Beskid (=Syrena 110) powalił cały zachodni przemysł samochodowy? Gratuluję pewności siebie. Niech Pan dalej się z

Re: Polskie wzornictwo lat 50. i 60.

to tylko modele, które w rzeczywistości nigdy nie weszły w etap produkcyjny. Pokazana na zdjęciu np. syrena sport - samochód obłędny w kształcie - jak na tamte lata - i co? Stłamszono...pozostał jedynie prototyp.

Re: Nie można porównywać Skody z FSO, a VW z Daew

się prototypami: Syreną Sport, Warszawą 210, Syreną 110, Beskidem, Wa > rsem. W tym czasie Skoda miała dziesiątki prototypów. > W Czechosłowacji była nie tylko Skoda. Gdzie dziś są samochody marki Praga, Sod > omka, Tatra, Laurin&Klement? Tam gdzie dziś FSO, CWS, FSM. To też wiem. > Jak

Re: Dlaczego VW nie kupił FSO tylko Skodę?

no wlaśnie.ani ja ani kilka miliardów ludzi o nich nie slyszalo.znany samochód to nie dwa prototypy.a syrena,no cóż...bez komentarza

Re: Syrena 110 - Renault 16

Syrena 110 była najsensowniejszym projektem samochodu osobowego, jaki powstał w PRL, ale niestety w latach 61-62 nie istniała jeszcze wersja z trzecimi drzwiami (prototyp Delta), natomiast Renault miał już wtedy zamkniętą koncepcję R16. Nie zmienia to faktu, że hatchbacka równolegle z Renaultem

Re: U nas też wzrośnie

ano sa... mielecki Leopard na przyklad... no i podobno ruszyc ma (tudziez juz ruszyla...) produkcja nowego wcielenia Lublina. A tyle na prawde niezlych projektow poszlo juz dawno z wiatrem... ot chocby ex syrena sport - przepiekny samochod... akson.sgh.waw.pl/~tw23969/prototypy/p07/prot07d

Re: Polski design przyciąga tłumy. "Nie wystarcza

ceramicznych. A zdjęcie prototypu samochodu Syrena? To też było nic nie warte? Wystawę chcą zobaczyć w Holandii i we Włoszech - czyli krajach designu. Dla mnie to najlepsza recenzja i znak, że najwyższy czas promować polskie wzornictwo i urządzić w Warszawie jego muzeum.

Re: Amerykańskie auta będą już tylko stare,

www.bucynek.yoyo.pl/syrena/syrenakombi.gif Syrena Kombi Prototyp 3-drzwiowego samochodu kombi 4-miejscowego. Nadwozie stalowe osadzone na ramie. Zawieszenie kół niezależne, przednie z poprzecznym resorem piórowym, tylne na drążku skrętnym. Napęd przedni zespolony ze skrzynią biegów 4

Re: FSO jako marka ?powraca!

Prototyp syreny byl nawet zlozony z odpowiednio przycietych blach z Pobiedy. Tylko dach byl z dermy...

Re: Wow!! DEch mi zaparlo :)

techniczne. Na przykład ostatnio, Syrenka Sport. Wyprodukowano jedynie prototyp w 1960. Który na rozkaz góry partyjnej komisyjnie zniszczono w latach '70 rozwalając laminatowe nadwozie - cepami. Syrena sport -- wasza stokrotka

Re: !!!!!!!Polacy a wy ciagle w tyle!!!!!!!!!!

produkcji, to średnio po 10 latach od debiutu :D P.S.: Jedynym polskim samochodem osobowym za komuny była Syrena. Cała reszta to bardziej lub (zwykle) mniej udane licencje. Ze wspaniałych prototypów żaden nie tarfił do produkcji w kraju.

Re: Coupé XXL: Peugeot 407

Zapomnieliście o syrenie sport i Ogarze no ale zakończyło się tylko na paru prototypach Polnez średnio im się udał syrena była piękna a ogarów na bazie fiata 125 było chyba kilka wersji.

Re: Motodziennik: Arrinera, czyli ściema po polsk

wygląda na mega wałek. 3. Patrząc na ramę auta - a jestem po SIMRze - chce mi się płakać. Przy tym to nawet Syrena 100 była wyrafinowaną konstrukcją. 4. najbardziej uderza mnie uruchomiony przez firmę czarny PR. Jad bijący od obrońców wspaniałej firmy Veno jest zabójczy, ale uważny miłośnik

Re: jak rozplatac logiczne sprzecznosci pisowskie

napędowe do Fiatów 125p, Żuków, Polonezów, Jelczy i Starów, takoż ślimakowe przekładnie kierownicze do tych cudów techniki motoryzacyjnej (łącznie z Syrenami) oraz inne takie wynalazki. Fabryka pracowała na trzy zmiany a kolejki ciężarówek stały całymi dniami i nocami po odbiór zamówień. Po przełomie roku

wazni sa ludzie, a nie system

zdobyczy pazdziernika 1956 partyjniacy kazali zniszczyc jedyny prototyp Syreny Sport, bo taki kapitalistyczny, nieprzystajacy do naszej przasnej rzeczywistosci - nadazasz? to polactwo polactwu robi pieklo - nikt inny

Re: A Polacy grzecznie zginają karki przed wyzysk

tornson napisał: > Polonez to produkt przełomu lat 70ych i 80ych, ...opracowany niemal w całości przez Włochów, dzięki czemu o parametrach tylko trochę gorszych niż starszy o 10 lat Passat :-D > kapitaliści nie dali opracować > jego następcy, Prototyp Warsa zaprezentowano w 1986

Wykupili by pozbyć sie konkurencji:)))

widac jakie błędy popełniono, nie tylko w FSO ale i w innych fabrykach. FSO i byłe FSC w Lublinie to żadne mocarstwa w motoryzacji, niektórzy piszą coś o prototypach niezrealizowanych w postaci Syren czy Polonezów, no nic tylko pokiwac smutno nad poziomem rozumowania, pytanie jest jedno: czy jest

Koniec FSO. Co z ludźmi, którzy spędzili tu pół...

W FSO powstało kilka rewelacyjnych prototypów (choćby Syrena 110 posiadająca rozwiązania techniczne które dopiero po kilku latach zastosowały firmy zachodnie /nadwozie typu hatchback, poprzecznie umieszczony silnik z przodu, piąte drzwi z tyłu/* - a były to przecież lata '60. !). Później też

Przykład pracy SB

Pamiętacie super auto z początku lat 60-tych skonstruowane w FSO - Syrena Sport. . SB odnalazło ukryty w FSO prototyp i zniszczyła go kompletnie (karoseria została młotkami rozbita w proch) "Jedyny powstały, krwistoczerwony prototyp Syreny Sport, ukryto w magazynach Ośrodka Badawczo

Przykład pracy SB

Pamiętacie super auto z początku lat 60-tych skonstruowane w FSO - Syrena Sport. SB odnalazło ukryty w FSO prototyp i zniszczyła go kompletnie (karoseria została młotkami rozbita w proch) "Jedyny powstały, krwistoczerwony prototyp Syreny Sport, ukryto w magazynach Ośrodka Badawczo

najpiękniejsze auto komunizmu zniknęło w Falenicy

. Prototyp Syreny Sport stał magazynach Ośrodka Badawczo - Rozwojowego w Falenicy do lat siedemdziesiątych XX wieku. Następnie wydano decyzję by go zniszczyć. Pracownicy starali się za wszelką cenę uratować unikalny prototyp, lecz specjalna komisja pilnowała, żeby całe nadwozie doszczętnie rozbić

Re: Maluch czterodrzwiowy!!

tomek854 napisał: > Ciekawe czy te prototypy jeszcze gdzieś jeżdżą "Gdzieś w Polsce" jest na chodzie Syrena 110. Nadwozie kolejnej niedawno poszło na szmelc :-( -- Ona

Stare motocykle i auta zamiast wojska w koszarach

Piłsudskiego i Wałęsy, rajdówkę Bublewicza i kilka unikalnych prototypów jak np. Ogar, Beskid oraz Polonez i duży Fiat w wersji "crossover". Otrębusy to śmietnik. Po pierwsze to prywatny zbiór (nie nazwałbym go muzeum, bo to stanowczo słowo na wyrost), po drugie bez jakiegokolwiek ładu i składu. Obok

Re: ale ty jestes smieszny, tynrok

W koncowym okresie, to PRL padal na skutek ekonomicznej blokady ze strony USA. I nie sztuka zbudowac prototyp . Prototypownia (Wzorcownia) FSO (mialem tam praktyki studenckie) wprodukowala piekne Warszawy z nadwoziem Ghia i silnikiem Volgi (2.5 l) i calkiem niezla serie Syren 110. Tyle, ze co

Re: A jakie to polskie marki mamy, jeśli chodzi

xezaq napisała: > o motoryzację? Syrena? Warszawa? Polonez? I tyle, bo nawet polski > fiat 126p markowany był "fiatem Jeszcze był następca Poloneza. Zwał się Wars z tego co pamiętam, ale nie starczyło kasy, żeby go wprowadzić do produkcji. Skończyło się na prototypie.

Szkoda, że tylko plany:(

klub.chip.pl/kk/index.htm?url=http://klub.chip.pl/kk/prototyp.htm; zobaczie foto syreny sport i poloneza 7-mio drzwiowego:) -- Ulegając w drobnych sprawach w końcu traci się sens życia

Re: nano-problemy

i kadetta a tak na marginesie była jeszcze warszawa 210 , syrena 110, też dobre prototypy

Re: FSO, czyli historia pisana modelami samochodó

Skoda dołączyła do grupy VW w 1991 roku, a rząd Millera powstał 10 lat później. Poza tym VW nigdy nie wybrałoby FSO zamiast Skody, bo FSO w całej swojej krótkiej historii zaprojektowało i wdrożyło do produkcji jeden model auta - Syrenę, a jedyny produkowany w 1991 model (Polonez) opierał się

!!!!!!!Polacy jak zawsze w tyle!!!!!!!!!!

swoboda_t napis > Jedynym polskim samochodem osobowym za komuny była Syrena. > Cała reszta to bardziej lub (zwykle) mniej udane licencje. Ze > wspaniałych prototypów żaden nie tarfił do produkcji w kraju. Z polskich byl jesazcze MIKRUS, odkurzacz produkowany w Mielcu! Byla tez

I tym sie GOROLE chwolom;)

"Pod płaską i aerodynamiczną maską nie mieścił się seryjny silnik (był to celowy zabieg projektanta by do nowego auta nie montować starych silników lecz opracować nowe), w prototypie zastosowano silnik typu boxer skonstruowany przez Władysława Skoczyńskiego. Powstał on na bazie silnika

Syrena Sport

Dla mnie skarpeta, czyli Syrena, była najpiękniejszym polskim samochodem. Chodzi mi jednak o prototyp Syreny, Syrenę Sport. 1 maja 1960 r. auto zostało wystawione na widok publiczny. W przeddzień prezentacji twórcy oblali (dosłownie i w przenośni) nowy samochód winem „Perlistym”, co

Re: Niekonwencjonalne sposoby zycia papieru toale

A ja słyszałem z wiarygodnego źródła że oryginał/prototyp samochodu (tzn. "pojazdu dwuśladowego") p.t. Syrena był z drewna i sklejki. Tzn rama drewniana a "karoseria" sklejkowa. Silnik z holenderskiej motopompy produkowanej w Bielsku. Ale nie wiem czy to prawda. www.weteranszos.pl/syrena/syrena

buahaha!! polski silnik? - toż to oksymoron

Poza silnikiem CWS T-1 konstrukcji Tadeusza Tańskiego (nawiasem mówiąć świetna konstrukcja, jednka wyprodukowana tylko w kilkuset egzemplarzach, bo Polacy i katolicy woleli licencję Fiata), prototypami silnika V8 do samochodu Lux-Sport Polacy przez te kilkadziesiąt lat NIE zaprojektowali

Re: Ile kosztuje najtańsza Dacia?

wowo5 napisał: > Pindol - chodzilo mi o to, ze Scenic nie byl pierwszym minivanem Oczywiście że nie - Polska też miała swój udział, dobre parędziesiąt lat wcześniej: syrena.nekla.pl/hist_mik.php niestety, jak wiele naszych prototypów, także i ten nie doczekał się produkcji seryjnej. -- Tu

Wpadki moto

nie mogła być z lat 60., bo produkcja bosto zaczęła się dopiero w 1971. Wątpię, by Baltona dysponował prototypem z 1968, byłaby to sporo warta gratka dla kolekcjonerów. "Baltona opuścił rozchwierutane klapy osłony przeciwsłonecznej, a gdy i to nie wystarczyło, wydobył z kieszeni swoje ciemne

Re: Wyrywasz informacje z kontekstu

skoro były "doskonałe" prototypy, to czemu ich nie wdrożono do produkcji - chocby na eksport, zdobyto by tak bardzo wtedy potrzebne dewizy i PRL przeżyłby, ze dwa lata dłuzej.. Prawda jest jednak inna - PRLowska myśl techniczna była na tak żenującym poziomie, że nawet licencje na

FSO, czyli historia pisana modelami samochodów

echh jak czytam i pana redaktorka i powyzsze wypowiedzi to mi sie nawet nie chce plakac. warszawa nie byla kopia forda tylko kopia volvo ktore bylo kopia chevroleta. syrena byla przyzwoitym samochodem dla mas, a jej werjsa sport designek wykraczala daleko w przyszlosc. dziwnym trafem chwile

Re: Socjalistyczna Polska produkowała własne

dr.krisk napisał: > tornson napisał: > > > komputery,RTV,samochody, > Własne komputery????? A jakie myszko, jakie? W 1984 zbudowano prototyp polskiego PCta, nazywał się Mazovia 1016, prowadzono też pracę nad odpowiednikiem 32 bitowego 386, Mazovia 2032. Było też wiele 8-mio

Re: Syrena Meluzyna/Sport

Nie widziałem, że od lata jeździ już jakiś prototyp z AMZ Kutno: www.youtube.com/watch?v=80HU42cV1RA&feature=player_embedded -- Mow do ludzi tak, aby twoje slowa ich wzbogacaly, sluchaj tak, by odnalezli w tobie zrozumienie.

Re: ok teraz na poważnie

u nas priorytetem okazała się zbrojeniówka i masowa produkcja czołgów i samolotów. Poza tym- jak to lampart to jedyna polska konstrukcja? A Syrena? (jaka by nie była, była w 100% polska, gdyby miast licencji na Fiata 125 i 126 zdecydowano się na produkcję Syreny 110, to może byśmy jakiś przemysł

Re: Jakie auta z Wanklem byly seryjnie produkowan

> Zapomniales o Ladzie, czyli conajmniej 4 firmy. O tak, mea culpa! Co do prototypów z wanklami, to rzeczywiście w swoim czasie robili je prawie wszyscy. Nawet Trabant i Skoda! Ba, był nawet polski wankel (S500, S501), troszkę wzorowany na silniku NSU Wankel Spider, zaprojektowany z myślą o

Re: Sa jeszcze fani polskich samochodow...

prototypy, rzucajace na kolana w owczesnych czasach konkurencje nawet z zachodu :-) (chocby Beskid, Syrena 110, Syrena Sport itd) -- Automobil - forum motoryzacyjne dla normalnych Dekameron

Re: "Popularny"

krakus.mp napisał: > Kliknijcie na prototypy, a następnie osobowe. > Znajdziecie wiele opisów i zdjęć pojazdów polskiej konstrukcji, o których > mało się pisze. Kliknalem. Wrazenie 1: czemu te wszystkie konstrukcje (wyjatki: Syrena Sport, Maluch Babel i skopiowane zachodnie

Re: Syrena Meluzyna/Sport

W sumie abstrahując od realności powodzenia tego projektu, stylistycznie auto znacząco sie wyróżnia na tle przedstawicieli segmentu B renomowanych marek. Również ten jeżdżący prototyp tej firmy z Kutna wygląda nietuzinkowo. Można tu oczywiście wspomnieć o Beetle, Mini czy różnych wariantach 500-tki

Syrena sport

mikolaj7 napisał(a): > skks napisał(a): > > > A wiesz co to :"Syrenka bo100"? > > :-))) skks > > ja? nie mam pojecia :-) > > moze auto? prototyp z 1960 roku. nigdy nie wszedl do produkcji, szkoda aiw.cad.pl/syrena_sport.jpg

Re: ____O_L_E_G_3____ Bardzo Cię PROSZĘ----->

hasz0 napisał: > SAM TAAAAAAAAAAAAK WŁAŚNIE PISAŁEM - nie udawaj, że nie wiesz! Nie czytałem (prawie) Twoich postów. Nie interesuje mnie bełkot jakiegoś towarzysza z 81 roku. > Przykładowo w latach 60-70 (by Cie zbulwersować!) prototypy samochodów W-w, > Syren i pólciężarówek Zuk

Moczarku! 100 zł?...o przyczynach jak w Jedwabnem

_________________ANI MRU MRU? Kto dołował dziasiatki lat FSO? ........tego nie napiszesz!.............. ####################################################### przypomnę konstruktora: ZGLICZYŃSKI Andrzej Stylista i konstruktor nadwozi samochodowych, min. Syreny 110. Wg danych z 1993 roku

Re: Samochód dla kierowcow jak wozek inwalidzki !

Brawo ! biarac pod uwage ze prototypy samochodow zaprojektowanych w Polsce byly zawsze bardziej interesujace niz tzw. efekty koncowe -> Lux Sport przed ´39 i Syrena Cabrio to obecny "trynd" idzie w odwrotnym kierunku. Na starcie postawiono straszydlo z oknami rodem z "

Re: Homeopatia akademicka

-Rozwojowe owego FSO, gdzie ogladalem m. in. prototypy nowych modeli Warszaw i Syren. Dzis FSO wykupil amerykanski kapital, robi sie tam tandente stare modele Daewoo pod marka GM (Chevroet), a Centrum Badawczo- Rozwojowego juz tam dawno nie ma. Po roku 1989 stalismy sie bowiem kolonia Zachodu (glownie Niemiec

Syrena

syrena – istota mitologiczna syreny (Sirenia) – ssaki morskie syrena – urządzenie do sygnalizacji dźwiękowej Syrena – polski samochód produkowany w latach 1957-1983 przez FSO i FSM Syrena 110 - prototyp polskiego samochodu Syrena Sport - prototyp polskiego samochodu

FSO Syrena 607

nowego modelu w połączeniu z przestarzałością konstrukcji Syreny jako takiej, Syrena 607 nie trafiła do produkcji. Powstałe prototypy były wykorzystywane tylko do celów doświadczalnych, po decyzji o rezygnacji z produkcji większość prototypów zniszczono. Losy prototypuJeden prototyp Syreny 607 zaginął

FSO Syrena Sport

całkowicie wraz z powstaniem nowego, trzycylindrowego, rzędowego dwusuwowego silnika S-31 dla klasycznej Syreny.W roku 1961 zaprezentowano prototyp zmodyfikowanej Syreny oznaczony jako „104”. Obok kilku modyfikacji, samochód posiadał niezależne tylne zawieszenie wywodzące się z rozwiązania

Stanisław Łukaszewicz

. Cezarego Nawrota, w której badano podwozie płytoramowe dla przyszłego auta i technologię nadwozia z laminatu szklano-epoksydowego. Skonstruował w 1961 roku nadwozie kombi, rozwinięcie podstawowego modelu Syreny. W tym samym roku powstał głęboko zmodyfikowany prototyp oznaczony jako model 104

Syrena (samochód)

zainteresowaniem, spotkał się z niechęcią władz komunistycznych. Prototyp Syreny Sport stał w magazynach Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Falenicy do lat 70. XX wieku. Następnie wydano decyzję by go zniszczyć. Pracownicy starali się za wszelką cenę uratować unikalny prototyp, lecz specjalna komisja pilnowała

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.