bmw 303

sprawdź też:

bmw

Marcin Lewandowski

Automobilista nr 6/2012

Automobilista nr 6/2012

W numerze m.in.: Temat miesiąca: Nysa N059, BMW M1, Victoria KR 9, Vincent Comet, Mazda RX-7 i Buick Riviera z 1972 roku

Samochody z innej bajki | Alpina

Na pierwszy rzut oka Alpina to po prostu kolejny tuner BMW. Ale to nieprawda. Czym więc jest ta firma na drugi rzut oka?

Największe bagażniki w klasie cz. II

Dziś prześwietlimy bagażniki aut sportowych i kabrioletów. Myślicie że to dla nich mało istotna cecha? Jak w planach jest zakup kabrioletu a następnie wyjazd nim na wakacje, to kwestia wolnego miejsca zaczyna być paląca

Fabryczni tunerzy | Audi S/RS

Fabryczni tunerzy | Audi S/RS

) lub do 303 km/h (bez ogranicznika). Postęp jest, ale zaskakująco niewielki.ZOBACZ TAKŻE: Fabryczni tunerzy | BMW M Fabryczni tunerzy | AMG Samochody: ogłoszeniaPostęp na pewno zaszedł pod względem ilości cylindrów. Były już 4,5, 6 i 8, ale na 10 czekaliśmy aż do 2006 roku, czyli do debiutu

Rajd Maroka | Hołowczyc wygrał kolejny etap

Rajd Maroka | Hołowczyc wygrał kolejny etap

etapu czwartkowego. Wyniki 4. etapu - SAMOCHODY1. Krzysztof Hołowczyc/Filipe Palmeiro (PL/P) Mini All4 Racing 03:13:062. Eric Vigouroux/Alexandre Winocq (F) Chevrolet Silverado +10:303. Leonid Nowickij/Oleg Tiupienkin (RUS) Mini All4 Racing +11:214. Guilherme Spinelli/Youssef Haddad (BR) Mitsubishi

Hyundai Genesis Coupe - test | Za kierownicą

Hyundai Genesis Coupe - test | Za kierownicą

Gdy Polskę nawiedziły największe opady śniegu, do redakcji trafił najnowszy produkt Hyundaia, model Genesis Coupe. Ma 303-konny silnik V6, ręczną skrzynię i napęd na tylną oś wyposażoną w spięty dyferencjał. Idealnie!Konstruując układ jezdny Genesis Coupe inżynierowie Hyundaia postawili sobie za

Najwięksi truciciele - część 1 od Alfy do Lotusa

Najwięksi truciciele - część 1 od Alfy do Lotusa

- BMW M GmbH - 265 ofert BMW chciało stworzyć konkurencję do takich modeli jak MB ML63 AMG czy Porsche Cayenne Turbo SX6 M przyspiesza do setki w czasie 4,7 sekundy12 cylindrowy silnik modelu 760 iL jest bardziej ekologiczny - 303 g/kmNajwiększy sprzedawany w Europie - Captiva - wypluwa najwięcej

Hyundai Genesis Coupe - test | Za kierownicą

Hyundai Genesis Coupe - test | Za kierownicą

poranna kawa po takiej eksplozji dźwięków okazuje się zupełnie zbędna.Silnik o pojemności 3,8 litra to wolnossący mięśniak, który z wielką radością ciągnie od dołu przy każdym wciśnięciu gazu. 303 konie mechaniczne i 361 Nm maksymalnego momentu obrotowego, we współpracy z sześciobiegową skrzynią manualną

Jaguar XJ 5.0 V8 Portfolio - test | Za kierownicą

Jaguar XJ 5.0 V8 Portfolio - test | Za kierownicą

nawet śladu po smukłej linii poprzedników. Po ponad czterech dekadach odesłano ją na emeryturę, a następcę nakreślono na zupełnie czystej kartce. Zadanie było ambitne i ryzykowne, ale w przypadku XF-a rewolucja się opłaciła.Stylistyczny przewrót, jaki wywował nowy XJ, przypomina rok 2002 i BMW serii 7

Królowie mocy

Królowie mocy

brakuje. Supersports to najmocniejszy z nich - pod maską silnik W12, 630 KM, 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dostępny jako coupe i cabrio.W BMW na szczycie mocy są aż dwa modele dostępne w trzech wersjach - M5 jako limuzyna i M6 jako coupe i cabrio. Wszystkie napędzane są tym samym silnikiem V8

CR: Auta używane godne polecenia

CR: Auta używane godne polecenia

Europie. Ale w USA te samochody zasługują na większe uznani, niż to jakim się cieszą. Niech świadczy o tym fakt, że model M to jeden z trzech modeli tej marki w niniejszym raporcie CR.Infiniti M to luksusowa limuzyna klasy BMW serii 5, czy Mercedesa E klasy. CR poleca szczególnie wersję V6 3.5 o mocy 303

Ile do setki, czyli sprawdź auto sąsiada

Ile do setki, czyli sprawdź auto sąsiada

- 388 KM 6,3 s 199. Subaru Legacy 2,5 T - 265 KM 6,3 s 200. Audi A7 3,0 TDI - 245 KM 6,3 s 201. BMW 6 3,0 - 306 KM 6,3 s 202. Lexus LS 600h Hybrid - 5,0 - 445 KM 6,3 s 203. Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6 - 303 KM 6,4 s 204

Top 12 | Superszybkie kombi

Top 12 | Superszybkie kombi

. Pierwsze z 2002 roku dawało z siebie 450 lub (w wersji Plus) 480 KM i co by nie mówić, było żwawe (4,7 s do setki, maks. 250 lub 280 km/h). Drugie natomiast, z 2008 roku, było najmocniejszym seryjnie produkowanym modelem niemieckiej firmy (580 KM, 4,6 s do setki, maks. nawet 303 km/h). Co ciekawe, nowe RS6

Porsche Panamera - test | Za kierownicą

Porsche Panamera - test | Za kierownicą

, że chyba nikt nie zatęskni, ani za tradycyjnym automatem, ani za ręczną przekładnią. Nasz zachwyt rozwiały jednak łopatki przy kierownicy. Znane z poliftingowej 911-ki przyciski wymagają przyzwyczajenia i nie są tak wygodne i intuicyjne jak w VW Golfie GTI czy BMW M3. Nieoficjalnie już wiadomo, że

Których SUV-ów i limuzyn w Polsce nie kupisz?

Których SUV-ów i limuzyn w Polsce nie kupisz?

premium z BMW serii 5. Jeździ na usztywnionej płycie z modelu G35 i Nissana 350Z, a pod maskę trafia V-szóstka o mocy 303 koni (M35) oraz V-ósemka, rozwijająca 325 koni (M45). Przydomek "x" oznacza Infiniti M35 i M45 z napędem na wszystkie koła.Infiniti QX56 Duży SUV bazuje na Nissanie

Ile naprawdę zapłacisz za auto klasy premium?

Ile naprawdę zapłacisz za auto klasy premium?

A6. Ponieważ stawiamy na komfort BMW odpada ze względu na sztywne sportowe zawieszenie. Jesteśmy tradycjonalistami, więc zdecydujemy się na średniej wielkości silnik benzynowy. Modelwersjasilnikmoccena podstawowa Audi A62.8 FSI tiptronic quattroV6 2.8 FSI220 KM204 800 zł Lexus GS300 Classic

Chevrolet Corvette C6

fortunę. W latach 90. przejmuje Ascari (Anglo-Scottish Car Industries), manufakturkę parającą się montażem supersamochodów. W 2002 r. otwiera ekskluzywny tor, a rok później pokazuje światu bezkompromisowe Ascari KZ-1. Ten kevlarowy bolid z 500-konnym silnikiem V8 (od BMW 5M) to liga Koenigsegga CC, Pagani

Re: Nowoczesny wysokościowiec bramą do centrum

aha to zobacz sobie fotoforum.gazeta.pl/zdjecie/1171828,4,18,303,city_hopper,Monachium-widok-na-Olympiapark-wieze-TV-i-BMW.html

Re: Salon Frankfurt 2011 | Premiery samochodów

Nowa "trójka" oficjalnie zadebiutuje dopiero podczas wiosennego pokazu w Genewie. Na pocieszenie dodam, że jej produkcja ma ruszyć jeszcze w tym roku, więc szczegóły winny pojawić się w sieci lada chwila :-) => www.dgermancar.com/bmw/undisguised-bmw-f30-3-series.html Dziękuję za

Re: Koreański "Huragan" ze Stanów

Bmw w swojej poprzedniej generacji m3 wycisnelo 343ps z 3.2L W Hyundai-u dla 303 koni potrzebowali 3.8L wiec na jakim polu oni konkuruja z Bmw? Chyba tylko cenowo potrafia byc gora bo porownywalne z4 z 306ps silnikiem raczej bedzie drozsze. Tytul nietrafiony, zgadzam sie z przedmowcami ale

Statystyki sprzedazy w Europie

sprzedaż nowych samochodów w Europie styczeń- kwiecień 2013 (zmiana w stosunku do 2012) Volkswagen........... 523,491 (-8.1) Ford......................303,012 (-15.9) OPEL/VAUXHALL.....279,409 (-5.2) Renault..................262,527 (-11.1) Peugeot.................254,558 (-11.7) Audi

Re: Miroslawa Ziębaczewskiego był

polecam Bartka Ogonka na warszawskiej 303/311 dawny salon bmw proća natomiast nie polecam nawet przestrzegam przed wojtkiem stawickim ma warsztat na michalowskiego nie pamietam numeru ale zdzierca partacz i paprok miałem z nim do czynienia wymienili pół auta niepotrzebnie narazili na ogromne koszty

Re: Niestety nie jest to samochod taki jak BMW

, Rozumiem ze mozna porownywac 303 i wyzej z TL ale 325? Przeciez to 'anemia' 184 HP. To ja swoja Integra rozp... ta auto (nie raz). Wiadomo wyzsze BMW to sa auto, ale trzeba za to slono zaplacic (nie mowiac ze koszty utrzymania wieksze). Pzdr

Re: ---- obiekty użyteczności publicznej ----

> witam, jestem studentką budownictwa i w ramach ćwiczeń mam przygotować To chyba zaprezentować... Np to: Plany masz w Neufercie, str. 303, pl.wikipedia.org/wiki/BMW, szukaj na stronach autorów a ze współczesnych polecam idee pojektowania Yeanga: www

Re: KRUS-KRUS-em ale żebym płacił 4,89 za litr ol

jest głupi. Ale pan Pawlak zapomina, że gdyby zrobić coś takiego, to i tak składki KRUS-owców musiałyby wzrosnąć przynajmniej 2-3 krotnie. Wiecie ile płaci rolnik? 303 złote na kwartał (sama składka zdrowotna ZUS to 233 zeta miesięcznie, ze społeczną wychodzi minimum 900). A "

Re: tylko nissan sunny 1.4 lub 1.6 16V

i TUV 2009r. AUTA DZIESIĘCIO-/JEDENASTOLETNIE (23,3%) 1. Porsche 911 (5,6%) 2. Toyota RAV4 (9%) 3. Toyota Starlet (10%) 4. Mercedes SLK (11,7%) 5. BMW Z3 (15,2%) *** 64. Seat Leon/Toledo ex aequo ze Skoda Felicia (30,3%) 66. Alfa Romeo 145/146 (31,8%) 67. Renault Twingo (32,6%) 68. Ford Ka (33

Re: Brytyjskie żarty?

hubi303 napisał: > > > Masz racje ne siedzialem w srodku ale reka a nawet glowe dam sobie uciac > ze > > takie Audi A8 ,BMW7 zreszta co ja pisze kazde audi, bmw ,mercedes,Vol > vo i > > Co za pajac... porownuje gowno robione w chinach do a8. to syfika bedziesz

Re: Batalia o zmianę trasy autobusu linii 507

.. No ale: Ja osobiście uważam pomysł puszczenia JAKIEGOKOLWIEK przyśpieszonego (expresowego) autobusu Dywizjonu 303 za świetny pomysł. Proponuję też aby ZTM rozważyło zmianę linii 406 na 50X z uwagi na to, iż paranoją jest obecny stan, kiedy to do NAJBLIŻSZEJ stacji metra, NAJKRÓTSZĄ droga można

Re: Mercedes-AMG C30 CDI

po prostu zawieszenie zestrojone dobrze a silnik jest wystarczajcy: Manufacturer Type HP Nm Vmax 0-100 km/h 80-120 km/h Hockenheim Abt-Audi TT-Limited 310 400 257 6 5,7 1.19,3 ABT-VW Bora V6 Kompressor 280 330 250 6,4 5,9 1.21,6 AC Schnitzer-BMW ACS3 C30 295 380 265 5,6 7,1 1.18,3 AC

Re: daj spokoj nie mam ferrari bo drogi nierowne

Powiem Ci dlaczego bo na mojego superba 2,5 TDI nie ma tylu chętnych na rynku wtórnym jak np na BMW, Mercawki czy Audiki. Ubezpieczenie przy tym jest niższe a osiągi zbliżone i więcej Ci powiem. W życiu nie zamieniłbym superba na taką hondę. to jest przepaść technologiczna. oczywiście nie mówię

Re: Tabela przyspieszeń 0-140km/h 945 modeli aut:

228) BMW 325 Ti Compact 192 HP. (02)...........15.51 229) Wv Golf IV 1.8 t. 150HP............................15.54 230) Citroën ZX 2.0 16v. 167 HP.................................15.54 231) MB C280 193 HP. (94)...................15.57 232) Opel Astra GSI 2.0 16v. 150 HP. (92

wyniki cz 1

;4. medium;722 bmw 500;5. upper;303 bmw 600;9. sport;23 bmw 700;6. luxury;32 bmw x3;8. off-road;161 bmw x5;8. off-road;120 bmw z;9. sport;4 chevrolet aveo;2. city;3486 chevrolet evanda;4. medium;249 chevrolet lacetti;3. compact;1532 chevrolet rezzo;7. mpv;156 chevrolet spark;1. mini;470 chrysler 300m;5

Re: Volkswagen szykuje nowe "coupe"

VW do mega wyczynow wytrzymalosciowych !?! Lub predkosciowych ... do takich celow to BMW tylko kogo znowu na nie stac He he !

Re: Pytanka xD

1. Ian Somerhalder 2. Nww, czerwone ferrari lub Bmw xD 3. Tyle ile mam - każdy wiek trzeba przejśc 4. W Paryżu lub NY 5. W jakiejś komedii romantycznej 6. hmm , projektantka mody 7. Plaża , morze , chłopcy i jaa ;) 8.moje łóżeczkoo ;) 9. hm, Powiedziałaby komuś coś 10. może Klara 11.NIE . 12

bear mountain, 6:15

6:15am sniadanie. sprawdzam, co tam na forum, laduje punkty do gpsa, pakuje torbe z aparatem do bagazu. do tego batony, gatorade, dwie pary rekawic i ruszam. 7:55am skrecam z jedenestej alei w piecdziesiata osma ulice. na parkingu przed salonem bmw juz czeka perry i facet w czerwonym aerostichu

Re: Pytanka xD

1. Ian Somerhalder : ) 2 . Nie zastanawiałm się ale pewnie Mercedes , BMW itp itd xD 3.tyle ile mam mi pasuje . Wszystko trzeba przeżyć ;) 4. Na hawajach , w Paryżu , W rzymie lub w londynie alboo w Nowym Yorku ; ) 5. Hmm , komedii romantycznej . Albo nie ! - W pamiętnikach wampirów : ) 6. Ciągle

Re: brawo Robert Kubica! brawo BMW !!! :-)

Cudownie sluchac Mazurka Dabrowskiego w takich chwilach :) -- Błogoslawiony ten, co nie mając nic do powiedzenia nie obleka tego faktu w słowa. /J.TUWIM/

Re: Brytyjskie żarty?

> Masz racje ne siedzialem w srodku ale reka a nawet glowe dam sobie uciac ze > takie Audi A8 ,BMW7 zreszta co ja pisze kazde audi, bmw ,mercedes,Volvo i Co za pajac... porownuje gowno robione w chinach do a8. to syfika bedziesz porownywal z maybachem? jak widze to jestes taki burek

Re: Audi A6, BMW 5 sondaż

? > I pamietaj jeszcze o tym ze dla takiego Audi mozesz wybrac kilkaset > opcji od setek mozliwosci doboru materialow i ich koloru do kolejnej Waskes ty i tak nie wybierasz, na szrocie nawet wybrać koloru nie możesz.

Re: To chyba zart

> $32k za Corolle? Za te pieniadze mozna kupic w USA nowe BMW328, Audi A4 2.0T > Quattro albo Lexusa IS250. Przy calym szacunku do Corolli, te auta sa w innej > klasie. Przy całym szacunku dla twojej wypowiedzi, jest ona bez sensu. Równie dobrze można stwierdzić, że cena działki na

Re: BMW E30 - warto?

Rapidzie, Zawsze kupujac uzywany samochod trzeba byc maksymalnie ostroznym bo istnieje ryzyko wtopy. Ja moim 525 TDS '93 wlasnie wyturlalem 303 tys km i nic sie w nim zlego nie dzieje. Wolnossace diesle, chyba nie o taki samochod chodzi autorowi :o))) Pozdrawiam.

Re: Moje . cz 3

Aryża i na Hawaje albo do Rzymu 155. Ulubione miejsce wakacyjne? Lubin (międzyzdroje) :serce: 156. Co zabrałbyś na bezludną wyspę (3 rzeczy)? Laptop , picie , ciuchy : ) 157. Byłeś/byłaś gdzieś za granicą? tak 158. Gdzie? W londynie 159. Podaj ulubioną markę samochodu. ? może merc albo bmw xD 160

Re: Alfa 155 vs BMW 3 vs ... XEDOS 6 !!!

www.wir-in-ratzeburg.de/Seiten/gewerbe/autohaus/Media/fahrzeuge/Xedos6.jpg zveno.ru/photo/catalog/Mazda/Xedos6/kat303.jpg vs. www.carlone.ch/Alfa-155-VS-SD-1.JPG www.bekkoame.ne.jp/~alfa155ts/myalfa/myphoto/155_mag_side.jpg btw czy jest jakas wersja xedosa porownywalna do alfy 155 Q4 ? rozumiem

BMW 303

BMW 303 to samochód osobowy klasy średniej produkowany w latach 1933-1934 przez Bayerische Motoren-Werke AG. Samochód ten jest pierwszym samochodem seryjnym zaprojektowanym przez BMW, w którym zastosowano sześciocylindrowy silnik rzędowy. Łączna produkcja tego samochodu osiągnęła nakład 2300

BMW

nowa konstrukcja pod egidą BMW była przedstawiona w 1933 roku jako BMW 303 z 1,2-litrowym, 6-cylindrowym silnikiem, który skonstruował Fritz Fiedler. W następstwie tego, że od 1933 roku rozszerzono budowę silników lotniczych, części samochodowe i motocyklowe zostały prawie zepchnięte na drugi plan

BMW 319

BMW 319 to samochód osobowy klasy średniej produkowany w latach 1935 – 1937 przez Bayerische Motoren-Werke AG. Samochód ten zastąpił produkowanego do 1934 r. BMW 303. Łączna produkcja tego samochodu osiągnęła nakład 6468 egzemplarzy.

BMW 309

i przede wszystkim lepsze jakościowo.Pierwszy samochód BMW klasy średniej trafił do sprzedaży w listopadzie 1933 r. Pomimo udanego debiutu, popyt na nowe BMW 303 szybko się zakończył. Główną przyczyną spadku zainteresowania było to, że dotychczas BMW oferował przystępne cenowo samochody małolitrażowe. Nowy model

BMW 315

BMW 315 to samochód osobowy klasy średniej produkowany w latach 1934-1937 przez Bayerische Motoren-Werke AG. Samochód ten zastąpił produkowanego do 1934 r. BMW 303. Łączna produkcja tego samochodu osiągnęła nakład 9535 egzemplarzy. Historia Modelu "Samochód dla ludu"W Europie w latach 20. XX wieku

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

BMW 3

BMW serii 3 (1975 - ...)

BMW serii 3:BMW 3 to samochód klasy średniej, popularnie zwany „trójką”. Pozostaje w produkcji od 1975 r i był następcą modelu BMW 02. Doczekał się już sześciu generacji. Od początku było to auto o wysokiej jakości wykonania, napędzane dynamicznymi silnikami, nowatorskie od strony technicznej.

BMW I generacja (E21) (1975-1983): Pierwsze BMW serii 3 oznaczone symbolem E21 miało dwudrzwiowe nadwozie typu sedan i z założenia było autem o sportowym charakterze. Świadczyła o tym nie tylko sylwetka, ale również zestaw silników. Benzynowe jednostki napędowe od 1.6 do 2.3 l miały moc 75-143 KM, co w tamtych czasach zapewniało bardzo dobre osiągi. Podstawowa wersja „trójki” ważyła niewiele ponad tonę, najcięższa niecałe 1200 kg. W 1978 po raz pierwszy w tej klasie aut zastosowano sześciocylindrowca o pojemności 2.0 l i mocy 122 KM. Nowoczesność konstrukcji widoczna była również w takich detalach jak wtrysk paliwa czy halogenowe reflektory. W 1979 r. przeprowadzono pierwszą modernizację modelu. Zmieniono wygląd przedniego pasa i kształt tylnych lamp. We wnętrzu przeprojektowano centralna konsolę. Wprowadzono także elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne. Druga modernizacja odbyła się w 1980 r. Zmiany były jednak kosmetyczne. Egzemplarze pierwszej generacji BMW serii 3 to dzisiaj głównie auta kolekcjonerskie.

BMW II generacja (E30) (1982-1994): Drugą generację „trójki” z dwudrzwiowym nadwoziem typu sedan zaprezentowano oficjalnie w 1982 r. W 1983 r. odbyła się premiera wersji czterodrzwiowej a w 1986 r. dołączyły do oferty wersja Cabrio oraz sportowa wersja M. Rok później pojawiła się jeszcze pięciodrzwiowa odmiana kombi. To właśnie duża różnorodność wersji nadwoziowych stanowiła najbardziej istotną różnicę względem pierwszej generacji modelu. Wersja dwudrzwiowa mimo skrócenia nadwozia o 3 cm miała nieco obszerniejsze wnętrze. W nowej stylizacji zwracały uwagę przednie kierunkowskazy, przeniesione z błotników na zderzak. Oprócz poprawy aerodynamiki udało się wydatnie zmniejszyć masę własną (o 30 kg), dzięki czemu samochód był szybszy. Kolejne nowinki pojawiały się od 1985 r. Najpierw pierwszy w historii „trójki” silnik diesla, a potem napęd 4x4 ze sprzęgłem lepkościowym. Oferta jednostek napędowych obejmowała silniki o pojemnościach 1.6-3.2 l, o mocy 75-238 KM. Wysokoprężny silnik 2.4 oferowano w dwóch wariantach mocy - 85 i 115 KM. Pierwszą modernizację przeprowadzono w 1985 r. Zmieniono przede wszystkim pas przedni, z tyłu zmodernizowano jedynie zderzak. Zastosowano nowy rozmiar ogumienia, we wnętrzu pojawiły się nowe obicia tapicerskie. W 1987 r. ponownie zmodernizowano „trójkę”, zmieniając przede wszystkim konstrukcję zderzaków i powiększając tylne lampy. W przednich reflektorach zastosowano technologię soczewkową DE. Wszystkie silniki benzynowe otrzymały seryjnie katalizator. Wnętrze pozostało bez zmian. Druga generacja „trójki” to samochód, który wciąż funkcjonuje na rynku wtórnym. Chętnie sięgają po niego młodzi ludzie z mniej zasobnym portfelem, potem nierzadko tuningują. BMW E30 to trwałe i żywotne samochody, potrzebują jednak regularnego serwisowania by służyły bezawaryjnie. Trzeba dbać o regularne wymiany paska rozrządu i doglądać paska klinowego (ma tendencję do przecierania). W układzie przeniesienia napędu najszybciej zużywają się przeguby wału napędowego, w podwoziu zaś metalowo-gumowe tuleje wahaczy. Z wymianą silentbloków nie wolno zwlekać, bowiem skutkuje to poważniejszymi i droższymi naprawami zawieszeń. Konkurencją dla BMW E30 były Audi 80 B3/B4 oraz Mercedes W201.

BMW III generacja (E36) (1990-2000):W 1990 r. miała swoją premierę trzecia generacja BMW serii 3. Samochód, debiutujący jako czterodrzwiowy sedan, zyskał nie tylko nową stylizację, ale też bardziej masywny wygląd. W 1992 r. rynek powitał wersję Coupe, a rok później zbudowane na jego bazie Cabrio. Dopiero w 1995 r. dołączyła do nich odmiana kombi. Zupełną nowością była przedstawiona w 1994 r. wersja Compact, z trzydrzwiowym nadwoziem skróconym o 20 cm. Kompaktowe auto na bazie „trójki” bazowało na niektórych rozwiązaniach znanych z drugiej generacji. Otrzymało zupełnie inną deskę rozdzielczą. Tworząc kolejną generację „trójki” skupiono się na podwyższaniu poziomu bezpieczeństwa biernego, zarówno od strony wyposażenia jak i dobrych wyników w testach zderzeniowych. Nie zapomniano jednak o doskonaleniu rozwiązań technicznych. Nowością w silnikach „trójki” trzeciej generacji był przede wszystkim system zmiennych faz rozrządu VANOS. Silniki benzynowe montowane w E36 miały pojemność od 1.6 do 4,6 l i moc 99-333 KM. Jednostki wysokoprężne o pojemności 1.7-2.5 l miały moc od 90 do 143 KM. Samochód nie przeszedł znaczących modernizacji. W ciągu ośmiu lat wprowadzano tylko kosmetyczne zmiany stylizacyjne. Bez większego rozgłosu modyfikowano rozwiązania techniczne, głównie w podwoziu. Trzecia generacja BMW to samochód popularny na rynku wtórnym. Przy jego zakupie warto jednak pamiętać o kilku sprawach. Silniki sześciocylindrowe mają tendencje do przegrzewania się, zdarzają się w nich wypalenia uszczelki pod głowicą. W silnikach czterocylindrowych bacznie trzeba przyglądać się paskowi rozrządu, bo potrafi zużywać się przedwcześnie. Mało trwałe są niektóre elementy podwozia, zwłaszcza sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. Kapryśna bywa też instalacja elektryczna. Tak jak inne auta spod znaku BMW model E36 wymaga regularnego serwisowania a także usług i części wysokiej jakości. Konkurencją dla BMW E36 były Audi 80 B4, Audi A4 a także Mercedesy W202.

BMW IV generacja (E46) (1998-2006):W 1998 r. zadebiutowała czwarta generacja BMW serii 3 z nadwoziem typu sedan 4d. W 1999 r. premierę miało Coupe i Touring (kombi). Od 2000 r. na rynku dostępna była odmiana Cabrio oraz sportowa wersja M (Coupe). W 2001 r. debiutowała wersja Compact, podobnie jak sportowa wersja M z nadwoziem Cabrio. Nowa „trójka”, która nabrała elegancji i oprócz sportowego stylu zyskała też pewien poziom ekskluzywności, wyróżniała się jak zwykle nowinkami technicznymi. Oprócz ABS-u miała system kontroli trakcji ASC+T, elektroniczny rozdział siły hamowania, 6 poduszek powietrznych, oraz układ stabilizacji toru jazdy DSC i asystenta hamulców. W silnikach benzynowych zastosowano nowy system zmiennych faz rozrządu Valvetronic, a w silniku wysokoprężnym po raz pierwszy zagościł bezpośredni wtrysk paliwa. Zestaw benzynowych jednostek napędowych obejmował silniki o pojemnościach od 1.8 do 4.0 l i mocach od 105 do 360 KM. Wysokoprężne jednostki 2.0-3.0 osiągały moc od 115 do 204 KM. Pierwsza modernizacja z 2001 r. objęła wersję sedan i kombi. Nieznacznie zmieniono kształt przednich reflektorów, tylnych lamp i niektórych detali nadwozia, wprowadzono modernizacje silników. W 2003 r. zmodernizowano wersje coupe i cabrio. Otrzymały one diodowe lampy tylne. Na rynku aut używanych E46 jest poszukiwanym modelem. To samochód trwały, ale intensywna eksploatacja i duże przebiegi sprawiają, że trzeba go dokładnie sprawdzić przed zakupem. Przede wszystkim działanie synchronizatorów drugiego biegu w przekładni manualnej oraz działanie całej przekładni automatycznej. Naprawy tych podzespołów spustoszą kieszeń, więc lepiej uważać. Trzeba również sprawdzić, czy nie hałasuje przekładnia główna na tylnej osi. Nieciekawe dźwięki zwiastują konieczność szybkiej naprawy. Niedopuszczalne są wycieki płynu chłodzącego silnik, bowiem może dojść do wypalenia uszczelki pod głowicą. W silnikach benzynowych zawodzą cewki zapłonowe, w turbodieslach dwumasowe koła zamachowe.

BMW V generacja (E90) (2005-2011):Piąte wydanie BMW serii 3 debiutowało w wersji sedan na początku 2005 r. Pod koniec 2005 r. wprowadzono odmianę Touring (kombi) a w 2006 r. wersję Coupe. W 2007 r. pojawiło się Cabrio i pierwsza ze sportowych wersji M3 (Coupe). Nowością w trójce piątej generacji był system informacyjny iDrive, obsługujący nawigację, radioodtwarzacz i klimatyzację. Wersje z napędem 4x4 otrzymały nowoczesny układ napędowy xDrive z elektronicznie sterowanym, wielotarczowym sprzęgłem rozdzielającym napęd między przednią i tylną oś. Z technicznych ciekawostek piątej generacji warto wymienić bezpośredni wtrysk benzyny, adaptacyjny tempomat oraz wersje proekologiczne Efficient Dynamics z systemem Start-Stop (wyłączanie silnika na postojach). Oferta silników benzynowych objęła jednostki o pojemności 1.6-4.0 l o mocach 122-420 KM. Silniki wysokoprężne 2.0-3.0 dysponowały mocą 115-285 KM. Od niedawna „trójki” piątej generacji są na rynku wtórnym. Nie są to auta tanie w zakupie. Na dodatek trzeba się liczyć z wysokimi wymaganiami serwisowymi, które decydują o wysokich kosztach utrzymania auta. Naprawy też nie należą do tanich, bo nowoczesna konstrukcja stawia wysokie wymagania w zakresie wiedzy mechaników i jakości części. Tak jest z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, aluminiowymi wahaczami w przednim zawieszeniu. W turbodieslach po dłuższych przebiegach trzeba się liczyć z koniecznością wymiany filtra cząstek stałych i dwumasowego koła zamachowego.

BMW serii 3 VI generacja (F30) (2011 - ...):Najnowsza wersja „trójki” zadebiutowała na początku 2011 r. Najpierw zaprezentowano czterodrzwiowego sedana, nieco później pokazano kombi. Największą ciekawostkę stanowi fakt, że auto zostało zbudowane na tej samej płycie podłogowej co mniejsze BMW serii 1. Mimo to długość „trójki” wzrosła o prawie 10 cm, a rozstaw osi o 5 cm. Zwiększono też rozstaw przednich i tylnych kół. Większe gabaryty nie przeszkodziły konstruktorom w obniżeniu masy samochodu w stosunku do wersji E90 aż o 40 kg. Kolejny ważny detal techniczny to ośmiobiegowa przekładnia automatyczna Steptronic. Wśród nowinek znajdziemy również system kamer, monitorujących przestrzeń wokół auta i ułatwiających parkowanie lub manewrowanie, system noktowizyjny Night Vision z rozpoznawaniem pieszych, telematykę z dostępem do internetu i mobilnych aplikacji, mechanizm bezdotykowego otwierania bagażnika oraz system elektronicznego sterowania charakterystyką zawieszeń, układu kierowniczego i przepustnicy z możliwością wybierania przez kierowcę trybu jazdy (Driving Experience Control). Nowa stylizacja „trójki” nie szokuje zmianami względem poprzednika. Nowy model łatwo jednak rozpoznać, choćby po kierunkowskazach wbudowanych w lusterka zewnętrzne. Pojemność bagażnika F30 wynosi 480 l (sedan), o 20 więcej niż w poprzedniej generacji. Kombi ma kufer większy o 35 l (485 l). Po rozłożeniu foteli wynik wzrasta do 1500 l. Rynkowymi rywalami BME serii 3 są Mercedes klasy C, Audi A4 oraz Alfa Romeo 159.

Sprawdź dane techniczne:

Zdjęcia - bmw 303